Ha akarjuk, ha nem, kommunikációs és információs forradalom kellős közepén élünk. Már vannak olyan iskolák, amelyekben nem is oktatnak kézírást. Egy Guardienben megjelent cikk szerint Finnországban lassan kivezetik a kézírás tanítását az általános iskolából, mert nincs rá szükség. Egyelőre még nem mindenhol, de a kísérlet már elkezdődött. Szerintük vége a romantikus kézírással készített, ifjonti szerelmes levelek írásának és olvasásának is, mert ma már ezeket az üzeneteket is mobil telefonon írják. De ha a gazdálkodó szervezetek oldaláról nézzük az elektronikus információkat, látható, hogy a cégek hírnevének építése a honlapokról lassan átkerül a közösségi médiába. Azok a honlapok, amelyek nem mobilbarátok, nem legördíthetőek, már nem nagyon számíthatnak arra, hogy bárki is elolvassa őket.
Az új, elektronikus technológiák között kiemelkedő szerepe van a közösségi médiának. Több mint 7,3 milliárd ember él a földön, közülük hozzávetőlegesen 2,6 milliárd használ közösségi médiát. Többségük számára ez nem egy eszköz, hanem életmód. A mai egyetemisták közül kevesen lehetnek, akik még emlékeznek arra, hogyan kell felnyalni egy postabélyeget, viszont több embernek van mobiltelefonja, mint amennyinek fogkeféje. És a közösségi médiát nem csak a fiatalok használják. A Twitteren a nagymama és nagypapakorúak populációja nő a leggyorsabban.
A közösségi médiatrendek szakértői kiemelik, hogy óriási üzlet kínálkozik az egyént és az álláslehetőséget összekötő elektronikus rendszerekben. A főleg amerikai gyökerű médiavállalkozások hatalmas összegeket fordítanak azokra a fejlesztésekre, amelyek a munka világához tartoznak, és amelyek elősegítik az üres állás és az álláskereső könnyű és gyors egymásra találását. Az álláskeresésekben vezető portál a LinkedIn, amelynek tábora már eléri a félmilliárd főt és ez a szám folyamatosan nő.
Az elektronikus eszközök robbanásszerű fejlődése gyökeresen megváltoztatta a toborzást is. Még csak közvetítőre sincs szükség. De a LinkedIn mellett már feltűntek a horizonton újabb versenytársak is. A Facebook vadonatúj fejlesztése egy álláskereső oldal felállítása, amely 2017 márciusában debütált az USA-ban és Kanadában, de máshol is bevezetik. Ha ez sikeres lesz, könnyen elveheti az elsőséget a LinkedIntől, hiszen az utóbbi félmilliárdos tábora eltörpül a Facebook 1,86 milliárdot is meghaladó tagsága mellett. A Google is új állásplatform kifejlesztésén dolgozik. A Google for Jobs 2017 júliusában került a piacra az Egyesült Államokban, ezt is kiterjesztik más országokra. A rendszer különlegessége, hogy szinte szinonimaszótárt állít össze a különböző állások megnevezéséből (pl. CFO, pénzügyi igazgató, gazdasági Igazgató stb. angol megfelelői), így ha a felhasználó csak egy megnevezést üt be a rendszerbe, az felajánlja a hasonló nevek alatt megjelenő szabad állásokat is.
Az egyre növekvő executive search iparág munkamódszereit is forradalmasította a közösségi média terjedése. Az USA-ban a fejvadászok és kutatók 94 %-a használja a közösségi médiát. Hazánkban még nincs erre statisztika, de a fenti adattól mi sem lehetünk sokkal messzebb. A vezetőkiválasztó cégek jól felkészült és magasan képzett kutatói napi munkaeszközként dolgoznak az új technológiákkal. A nagy közösségi média cégek őket is piacnak tekintik, így külön többletszolgáltatásokat nyújtó rendszereket dolgoztak ki erre a piacra, amit a fejvadászoknak ajánlanak. A LinkedIn Rectruiter például automatikusan felhívja a potenciális érdeklődők figyelmét a releváns álláslehetőségre, és a fejvadász számára is lehetőséget teremt a gyors és közvetlen kapcsolatfelvételre. A rendszerek napról napra finomodnak, némelyik platform az állás megajánlásával egyidejűleg azt is megmondja, hány percet kell utazni autóval, hogy a potenciális munkahelyet elérjük.
Hogy a fenti tendenciák hogyan folytatódnak, még kevésbé látható. Egy azonban biztos, minden gyorsul körülöttünk. Az írott szövegek egyre tömörebbé válnak, az emberek sokkal inkább a képekből, fotókból, grafikai megoldásokból tájékozódnak. Ez biztosan átgondolásra készteti a jövőben a hasonló cikkek készítőit is.