Álláspályázat, avagy egy virtuális utazás

Álláspályázat, avagy egy virtuális utazás

 

 

Sok szó esik manapság a felvételi folyamatról, de főleg a munkaadók szemszögéből. Pedig a leendő munkatársak véleménye az utóbbi évek munkaerőhiányos piacán egyre fontosabbá válik. Az álláskeresés folyamata akár egy utazáshoz is hasonlítható, amelynek során az álláskereső információkat gyűjt, véleményt alkot, ismereteket szerez és mindez nyomot hagy benne. Akár megkapta az állást, akár nem. És erről beszélni is fog, az ismerőseivel, a barátaival és a családjával. Így válik a munkaadók számára egyre fontosabbá, hogyan tehetnék ezt az utazást a leendő munkatársaik számára érdekesebbé, vonzóbbá és hogyan építhetik a brandjüket, a róluk alkotott képet a piacon.

Mint a legtöbb utazás, ez is a célállomás kijelölésével kezdődik. Hová akarok eljutni, milyen cégeknél, milyen állások lehetnek izgalmasak a számomra? Ezután pedig elkezdődhet az információgyűjtés. Munkánkat keresőmotorok, karrieroldalak, állásportálok és közösségi média felületek segítik. Az első kihívás nem az információ hiány, hanem a számunkra fontos dolgok kiválogatása az elérhető és ránk zúduló hírözönből. Számtalan szakmai konferencia, szakmai rendezvény és állásbörze is segít abban, hogy a megcélzott vállalatokról kiegészítsük a képünket. Így hamar megismerhetjük a cégfilozófiát, a termékeket, a cég fontosabb értékeit. Sőt, a szakmai prezentációk során még egy-egy vezető személyiségéről is képet kaphatunk, különösen, ha ezt kiegészítjük egy kis közösségi média kereséssel is, ahol feltárulnak a személyesebb jellemzők is. Minél konzisztensebben és ügyesebben mutatja meg magát egy szervezet, annál nagyobb az esélye, hogy be tudja vonzani a jelölteket.

Bár a mobil eszközökről indított álláspályázatok folyamatosan növekednek, az emberek többsége még mindig otthonról a számítógépén keresztül pályázik. Szükség is van az otthoni nyugalomra, hogy a lehető legvonzóbb és leghitelesebb anyagot állítsuk össze. A mai gyorsan kommunikáló világban elvárjuk, hogy a levelünkre legalább egy héten belül választ is kapjunk. Egy körültekintően megfogalmazott válaszlevél a cég névjegykártyája.

Ha már – utazásunk fontos állomásaként – sor kerül egy első beszélgetésre nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a pályázó is véleményt alkot a vele interjút folytató személyről. Egy antipatikus felvételiztető, vagy az erősebb tárgyalási pozíció tudatában lévő nem kellő körültekintéssel elmondott cégismertető elriaszthatja a jelöltet. A vállalatok ilyenkor hajlamosak az általánosításra: „már megint visszaléptek, megbízhatatlanok az állásra jelentkezők!” Pedig csak nekik kellett volna másképpen felépíteni a felvételi beszélgetést.

Felvételizőként a beszélgetések végén szeretnénk mielőbb tisztában lenni az esélyeinkkel, megtudni, hogyan folytatódik a tovább a folyamat és mindezek lehetőleg derüljenek ki egy belátható időn belül. Az őszinteséget és az integritást pályázóként is alapfeltételként állítjuk a tárgyalópartnerünkkel szemben. Ha nem ránk gondoltak, lehetőleg mondják meg rögtön, ne meneküljenek egy későbbi semmitmondó levél mögé. Egy gyors és pontosan, tisztelettel megfogalmazott válasz kompetenciát és értékek mentén való gondolkodást tükröz. Munkaadóként árt említést tenni az adatvédelemről, hogyan kezeljük tovább a számunkra elküldött bizalmas információkat.

És reményeink szerint elérkezünk a szerződés aláírásához, de optimális esetben az utazás itt még nem fejeződik be. A cégnek rá kell készülnie az új kolléga fogadására. Egy strukturált szervezetbe-illesztés már előre vetíti a későbbi munkavállaló-megtartást. Az új csapattagnak legyen helye, számítógépe, legyen, aki bemutatja a kollégáknak és nem árt, ha az első napok nehézségein egy erre kijelölt tapasztalt kolléga segíti őt át mentorként. Mindez csökkenti a manapság Magyarországon igencsak gyakori első három hónap alatti munkaerő elvándorlást.