Mérjük? Mit mérjünk? Hogyan mérjünk?

Mérjük? Mit mérjünk? Hogyan mérjük?

A teljesítménymérés a sportban egyszerű. Ez az üzletben is fontos lenne. Keith Antoine brit coach, a februári Coaching Határok Nélkül (CHN) nemzetközi vezetőfejlesztési rendezvény-sorozat előadója videókkal illusztrálva arról beszélt, hogy a sport teljesítménymérési gyakorlatát miként lehet átültetni az üzleti teljesítmény értékelésébe.

Keith Antoine brit coach többszörös paraolimpiai bajnok atlétát edz és „ügyfelei” között különböző mozgás- és látássérült sportolók is megfordultak már, akiket coach tréneri módszerével a dobogó különböző magaslataira juttatott el az elmúlt 20 év során.
Az üzleti életben is vannak mérföldkőnek, vagy nagy változásként regisztrált nagy célok, amiket a sportverseny dobogós helyezéseihez lehet hasonlítani. Ám
a nagy cél elérését mindig a körülmények és mások teljesítménye is befolyásolja, míg az egyéni fejlesztési célok megvalósítása csak a saját bele tett erőfeszítésünktől függ. A nagy cél ott lebeg valahol a horizonton, de még túl távoli, saját teljesítményjavulással viszont közelíteni lehet. Hogy e folyamatot jól lássuk, mérni kell a teljesítményt.
Hogyan? Keith Antoine azt mondja, minél részletesebben meghatározunk egy tevékenységet vagy viselkedést, annál könnyebben tudjuk mérhetővé tenni. A következő kérdésekkel lehet megközelíteni e témát: Miből látszik, hogy nem tökéletes a teljesítmény? Hogyan néz ki az ideális teljesítmény? Mi lesz akkor másként? Mit fogunk látni? Ha nem tudjuk, hogy hova tartunk, akkor hogyan fogjuk tudni, hogy oda értünk? Ez itt a fő kihívás! Úgy tudjuk ezt kezelni, ha időt szánunk a részletes teljesítménycél meghatározásra. Ha ezekre megadjuk a választ, akkor képesek leszünk meghatározni az oda illő teljesítménymérést is. Minél részletesebben írjuk le a kívánt teljesítményt, annál könnyebben tudjuk meghatározni a teljesítés módját és ezáltal könnyebb kigondolni a mérhetőség mikéntjét is. Még akkor is, ha „szoft” területről van szó és a mérési eredmény nem számokban és adatokban fog megmutatkozni, de mégis kellően konkrét lesz ahhoz, hogy megmutassa a fejlődés mértékét és irányba állítson arra vonatkozóan, amit még tennünk kell, és ami rajtunk múlik. Ha nem jól határozzuk meg, hogy mit mérünk, akkor az negatív hatással lehet a teljesítményre és visszaesés is bekövetkezhet e miatt. Méréssel kizárjuk az elfogultság látszatát is a teljesítmény elemzésekor és objektív talajon tudunk értékelést adni. A mérhetőség és a tárgyilagos értékelés kéz a kézben jár. És persze a jó visszajelzés ezeken alapul.
Vitathatatlan, hogy kellenek visszajelzések. Nélkülözhetetlen az az információ, amit belőlük nyerünk. Keith Antoine hisz a semleges visszajelzésben, mert szerinte csak az a hiteles és előrevivő. Ha negatív visszajelzésre készülünk, akkor az bennünket is szorongással tölt el. Nem tudunk a másikra figyelni, hanem mindvégig magunkra koncentrálunk, hogy miként mondjuk el. Szeretnénk minél előbb túl lenni e kellemetlen procedúrán. Ha pozitív dolgot mondunk, akkor az ünneplés elviszi a „show”-t és nem tudunk a tárgyilagos elemzésre fókuszálni. Pedig mindig azt kellene szem előtt tartani, hogyan lesz a visszajelzés használható annak, aki kapja, hogyan tudja az ő fejlődését szolgálni.

A feladat nem könnyű, nehéz profi, semleges és részletes elemzést adni egy teljesítményről, de kell, hiszen mindkét félnek ugyanaz az érdeke: javuljon a teljesítmény. Sokat segít, ha van mérésünk, ami alátámasztja mondanivalónkat.
Keith coach munkája során a másik fél tudatosságát mozdítja elő. Mind sportolóinál, mind üzleti ügyfeleinél nagy hangsúly van azon, hogy ők mit éreznek, mit csináltak jól, hol fejlődtek és hol van még az a terület, ahol javítani tudnának. Őket a távolból is motiválja a nagy cél, naponta azon dolgoznak, hogy saját teljesítményükkel közelítsenek hozzá.
A sikerhez motiváció kell. Ehhez pedig világos és jól érthető célmeghatározás. Fontos, hogy a kijelölt cél jelentőségteljes legyen az egyén számára. És még valami: az embernek hinnie kell abban, hogy meg tudja valósítani, vagyis elérhető az a cél a számára.

Ábri Judit,executive coach, a Henley Business School (UK) coach tanára, a Coaching Határok Nélkül programsorozat alapítója

Ábri Judit képe

Kérjük, mondja el a véleményét