Martin Csaba: Sokan hülyének néznek, ha saját pénzből filmezek...

Martin Csaba: Sokan hülyének néznek, ha saját pénzből filmezek...

„Minden reggel úgy kelek fel, hogy van egy filmötletem. Néha egy komplett forgatókönyvet mozizok végig magamban, de olykor csak egy féloldalas szinopszisra futja” – meséli magáról a self made man módján mozirajongóból lett független filmes, aki nemrég Hollywoodban forgatta első angol nyelvű vígjátékát. Javarészt önerőből, reklámok készítéséből és befektetői pénzekből hozza tető alá a projektjeit. Első Hollywoodban forgatott filmjét, az év végén mutatják be.

„ Eredetileg angoltanárként kezdtem a pályámat Debrecenben”– mondja Martin Csaba. „Nyelvvizsgáztattam, angol nyelvoktató könyveket írtam. Mellette volt egy rockzenekarom, annak csináltam videoklipeket. Amikor láttam, hogy nagy stáb és sok pénz nélkül is össze lehet hozni egy klipet, mindössze pár lámpával, kamerával, ingyen elérhető helyszínekkel, akkor jött a filmkészítés ötlete. Egy baráti társasággal kezdtünk el filmezgetni. Volt bennem egy csomó sztori, amit el akartam mesélni. Soha nem művészfilmekben gondolkodtam, hanem olyan műfajokban, amelyeken magam is felnőttem: főleg vígjáték és thriller. A sci-fikhez, akciófilmekhez és jó minőségű horrorokhoz sok pénz kell, ezért inkább a dialóg központú filmeket céloztam meg. Budapestre kerülve reklámfilmezéssel kezdtem el foglalkozni, hogy pénzt szerezzek a terveim megvalósításához. Kamerákba, lámpákba fektettem a bevételeimet és építettem a kapcsolati hálót.”

Reklámoktól a Drastique-ig

Az első reklámfilm megkeresések az átlag magyar filmek költségvetésének töredékéből készült Dobogó kövek után érkeztek az író, rendező, producer, időnként színész és vágó szerepkört is ellátó Martin Csabához. A film országos mozi forgalmazásra került, nem lett ugyan közönségsiker, mégis megalapozta a folytatást. 2009-ben létrehozta a Drastique nevű egyszemélyes kft-t, ami esküvői videókon és felnőtt filmeken kívül mindent elvállal: reklámfilmeket, videoklipeket, céges rendezvényeket, image- filmeket, és természetesen Csaba saját fejlesztésű kis- és nagyjátékfilmjeit. Van, amikor csak szerviz munkára kérik, de időnként kreatívok kitalálásával is megbízzák. Martin Csaba és Czupi Kála már több mint tíz éve dolgoznak együtt, mint rendezőpáros. Amit maguk nem tudnak megoldani, arra alvállalkozókat hívnak, két állandó munkatársuk van, a szintén multifunkcionális miskolci hangmérnök/producer Szathmári Tamás és a tavaly csatlakozott Radványi Éva gyártásvezető személyében.
A játékfilmeknél főleg a Magyar Nemzeti Filmalaphoz pályázgatnak, de egyelőre minden filmtervüket visszadobták, a Linda visszatér projekttől kezdve a sikeres Tékasztorik folytatásáig. A Drastique „ fedőnév” alatt további két cég fut: a Drastique Games, ami Csaba egyik debreceni barátjának az Iphone-ra fejlesztett játékaival foglalkozik, és a Drastique Records. Utóbbi profiljába csak névlegesen tartozik a lemezkiadás, Csaba zenei vonatkozású produkcióihoz, dalszövegeihez biztosít jogi kereteket. Ezek közé tartozik a Johnny Gold – a magyar celeb című 24 részes websorozat, aminek a promóciós célú dalszövegeit is Csaba jegyzi. A magyar celeblétet szatirikus formában kifigurázó sorozat kimagasló, közel 1 milliós össznézettséget hozott. „ Johnny Gold a felfújt, értéktelen produkciók szimbóluma, akit a sorozatban a menedzsere próbál maximálisan monetizálni” –avat be a részletekbe Csaba. „Eredetileg nagyjátékfilmnek szántam, de a Dobogó kövek negatív kritikai fogadtatása után jobbnak láttam, ha websorozatként készül el." A nullforintos Johnny Gold sorozatnak több, milliárdos üzletember rajongója is akadt (például Gattyán György is kihívta magához Párizsba az alkotókat), de forráshiány miatt megállt a projekt.

Snowflake, a kétszáz kilós Britney Spears

Az éneklő body builder mellett elindult egy másik fiktív előadó, Snowflake is, de ő már angolul, nemzetközi piacra „ Snowflake egy kétszáz kilós Britney Spears. Egy castingon fedeztem fel. Nem volt szégyenlős a kinézete miatt, hihetetlenül szexin mozgott, gyönyörű szépnek látta magát és imádtam az önbizalmát. Elkezdtünk dalokat és klipeket csinálni neki, és amikor felfedezte a világsajtó, úgy döntöttünk, futunk még egy kört a Johnny Gold sorozattal, ezúttal angol nyelven és szép lassan beleintegráljuk Snowflaket is. A My Mission Is You című klipjéről az amerikai People magazintól a brazil Vogue-on keresztül az orosz Pravdáig, több mint 10 ezer cikk látott napvilágot. Itthon a Velvet is megtalálta, de nem mi küldtük be nekik, hanem a Daily Mailen bukkantak rá.” A klipet aztán cenzúrázta a youtube, holott meztelenség nem volt benne, sok néző mégis kifogásolható tartalomnak vélte.
2014-ben elkészítettek hat részt a Johnny Gold sorozat angol nyelvű verziójához. Ebben az előadót már Bobby Muskle-nak hívták, mert az Arany János (Johnny Gold) poén angolul nem üt és külföldön más is futott már ezen a néven. „Kivittük Los Angelesbe a sorozatot és elkezdtünk házalni vele. A széria csak a youtube-on indulhatott volna el. Csábító volt, hogy az egész világ a közönségünk lehet, nem csak 10 milliós hazánk. Kint azonban rengeteg filmessel találkoztunk és óriási szakadék volt az igazi filmesek és a youtube-ra gyártó amatőrök közt. Bár jó biznisznek tűnt az online tartalom gyártás, és vannak a youtube videós társadalomban kiemelkedő tehetségek is, de a netre mindenki tud filmezni, akinek van egy kamerával rendelkező mobiltelefonja. Egész estés játékfilmeket gyártani azonban óriási kihívás." Csaba nem akarta a következő éveit a youtube-on tölteni, ezért úgy döntött, a nehezebb úton indul el és nagyjátékfilmeket fog csinálni. Angolul, nemzetközi piacra. „Az első már utómunka alatt van, a következőhöz már csak pár tízezer dollár kell" – meséli optimizmussal.

„Én magamnak mindig kéznél vagyok”

A filmes világban kakukktojásnak számító Martin Csaba a digitális technikához való könnyű hozzáféréssel is magyarázza, hogy sokkal izgalmasabb számára filmre vinni a fejében kavargó sztorikat, vicces helyzeteket, mint papírra leírni, novella vagy regény formájában kiadni. „Tapasztalat teszi a mestert” alapon viszonyul a hobbiként indult hivatásához. „ Kezdetben szívesen kiadtam volna a rendezést a kezemből, de pénzügyi okok miatt is rákényszerültem arra, hogy magam csináljam. Magyarországon nincs független filmes képzés, kénytelen voltam a gyakorlatban elsajátítani a szakmát. A saját káromon kellett megtanulnom sok mindent a színészvezetéstől a plánozásig. A reklámokkal is szereztem tapasztalatokat, és operatőrökkel, producerekkel dolgozva tettem szert több szakmai ismeretekre.
Kezdetben az operatőrök is segítettek a rendezésben. Ami pedig a színészetet illeti, kényszermegoldásként kezdtem, még 2005-ben. Az Indigóember című filmem egyik szerepét egy mormon szerzetesre írtam, de az utolsó pillanatban az egyház nem engedte, hogy szerepeljen a filmben, így beugrottam a helyére. A Dobogó kövek az Indigóember kvázi előzményfilmje, így maradt a szereposztás és én is maradtam a szerepben. A Johnny Gold sorozatban az énekes ügyeit intéző simlis menedzser szerepét is egy barátomra írtam, aki meg is jelent egy kisebb szerepben, de a minden epizódban történő megjelenést a munkahelye miatt nem vállalta. Így aztán praktikus okokból magamra osztottam a szerepet, és a visszajelzések alapján nem tett rosszat a produkciónak. Én magamnak mindig kéznél vagyok, és mivel én írtam, kb. tudom is mindenki szövegét fejből. Magyarországon független filmesként gyakran csak gerilla módon lehet működni, az innen- onnan megszerzett néhány százezer forintokkal. Sokan baráti szívességből vállalnak szereplést. Gyakran hozok a filmekbe a reklámok castingjain felfedezett arcokat. Nem egyszer ért már az a kritika, hogy az utcáról szerzek embereket, meg hogy a haverjaimat szerepeltetem, holott sokszor vidéki színházak színészeivel dolgozom, akiket nem ismernek szélesebb körben.”

Linda nem tér vissza

Martin Csaba hazai sikere leginkább a Tékasztorikhoz kötődik, aminek folytatását idén késő tavasszal kezdik el. A Bihari Viktória blogbejegyzései alapján készült produkció Csuja Imre és a szerző főszereplésével bekerült 2017 legnézettebb filmjei közé. A film egyes részleteit a neten több ezren megosztották, és vírusként terjedve több millióan megnézték. A Filmalap azonban ennek ellenére sem adott támogatást a folytatásra, mert nem láttak benne társadalmi mondanivalót vagy humorforrást. A visszautasított filmtervek listáján szerepel a Linda visszatér is, amire azzal az indokkal mondott nemet a Filmalap, hogy ma már senkit nem érdekelne egy 30 évvel ezelőtti sorozat felélesztése, bár az ötletet megszellőztető kisfilm után a média erősen foglalkozott a film lehetőségével. Mindössze 150 milliós alaptámogatással, cégektől és tao pénzekből szerzett összegekkel képzelték el a film finanszírozását. „Összehoztam a forgatókönyvben Lindát, az okos, de fizikailag már nem túl aktív nőt egy gyengébb szellemi képességű, de fizikailag erős, kigyúrt újonccal, akit a Johnny Goldot is megformáló Tánczos Tamás játszott volna. Sokan tévesen azt hitték, hogy én Johnny Goldot, mint tehetségtelen énekest akarom szerepeltetni a filmben, holott ez egy teljesen más szerep. Tamásra ugyanúgy rásült a Johnny Gold karakter, mint Görbe Nórára a Linda. Egész estés mozifilmet és tévésorozatot is terveztünk belőle. Tánczos karakterének apjára egy cameo szerep erejéig Bud Spencert hoztuk volna el, a főgonosz szerepét pedig David Hasselhoffnak szántuk, akinek a kedvéért lefordítottam a forgatókönyvet és meg is egyeztünk az ügynökével. De aztán finanszírozás híján a projekt meghiúsult."

Hollywoodi kalandok

Martin Csaba a kellemest összekötve a hasznossal, 2012-től a téli hónapokat általában Los Angelesben tölti. „ Néha egész évben arra spóroltam, hogy megengedhessem magamnak a kiutazást. Kezdetben ún. filmes meet-upokon vettem részt, ahol a filmkészítők összejönnek, eszmét cserélnek, tervezgetnek. A legtöbb embernek ezeken az összejöveteleken nincs valós referenciája, csak ötletei, de azért lehet találni olyanokat, akik jóban vannak valakivel, akik tényleg csinálnak is valamit. Miután már voltak hazai mozi forgalmazásba került filmjeim, meg eleve egyfajta tisztelet övezi Amerikában az Európából jött filmkészítőket, nem volt nehéz jó szakemberekkel, színészekkel, partnerekkel találkozni. Pitchelni tudtam neves filmgyártó cégeknél, sztárokkal találkoztam, potenciális befektetőkkel kávézgattam. Az első egy-két alkalommal még üres kézzel és értéktelen névjegykártyákkal tértem haza, de a harmadik-negyedik alkalommal már sikerült összeverbuválni egy kinti stábot. Castingokat tartottam kinn, technikát, ügyes operatőrt szereztem, már csak egy kis pénz kellett helyszínekre és főleg a színészekre. Kint is kitapasztaltam, hogyan lehet gazdaságosan forgatni, milyen szervezetek segítenek. Ilyen például az amerikai színészek szakszervezete, a Screen Actors Guild, amin keresztül napi 125 dollárért is lehet színészeket szerezni.”
Csaba egy ultra alacsony büdzséjű, 85 perces időutazásos vígjátékkal, a Stuck!-kal vágott bele az „amerikai álomba” a Rendőrakadémia- sorozat sztár szereplőivel, Steve Guttenberggel, Leslie Easterbrookkal, valamint Jim Hanksszel, illetve a női főszerepben egy tehetséges belga színésznővel, Ellen Schoeters-szel. „Minden azon múlik, hogy a színészek tetszését megnyeri- e a forgatókönyv. Itthon dekára mérik, hogy a poénok miként vannak időzítve, hogy a dramaturgia matematikai pontosságú-e. Kint lehetsz formabontó, szárnyalhatsz. Egy Tarantino, a maga 30-40 perces dramaturgiailag nem indokolt párbeszédeivel itthon sosem rúghatna labdába, mert a nagy könyv szerint ez hibás. Az, hogy baromi szórakoztató, az más kérdés. Itthon nem baj, ha egy film unalmas, a lényeg, hogy a beatek meg a szekvenciák meglegyenek, a helyén csattanjon a poén, meglegyen a kötelező fordulat és mindenképp legyen diplomája a színésznek, különben mit képzel. Ha nem tudott a felvételin Adyt szavalni, akkor hogyan lesz hiteles mexikói drogkereskedő?"
Martin Csaba sokszor formabontó forgatókönyveire itthon furán néz a szakma, de Amerikában a színészek és a stábtagok részéről zöld utat nyert első angol nyelvű filmje az elkészítéséhez. „A Stuck! számomra egy tesztfilm az amerikai filmkészítésről, arról, hogy milyen angolul instruálni, szakszervezettel meg neves színésszel dolgozni. Filmezni itthon sem egy fáklyásmenet, de fel voltam készülve, hogy kint még nehezebb lesz. Ennek ellenére, a hozzáállás miatt, ezerszer könnyebb kint alkotni. A szigorú szabályok, az idegen nyelv és a kulturális különbségek ellenére is. Vagy pont amiatt ” – meséli. A Stuck! büdzséje 100 ezer dollár alatt volt. Teljesen önerőből készült, a Drastique és a Parkfilm reklámfilmes bevételeit forgatták az elkészítésbe. Mivel belga a főszereplő, forgalmazásban elsődleges célpont a Benelux államok. Ott moziba akarják küldeni a filmet, mindenhol máshol digitális letöltés formájában láthatják majd az érdeklődők.

Influencerek reklámoznak

Amerikából hozott tapasztalata Martin Csabának, hogy „kint az érdekli az embereket, amit produkálsz. Megveregetik a válladat, hogy jé, te írtad, rendezted, szervezted, vágtad. Ezzel szemben itthon letolnak ugyanezért. Nem várhatom, hogy James Cameron jöjjön, és megrendezze helyettem a filmemet. Mint ahogy nem tudok kifizetni 300 dollár napi gázsit a vágónak, helyette magam vágom össze az anyagot az elképzeléseim alapján. Amit itthon lenéznek, az kint szinte alapkövetelmény.”
Első angol nyelvű, Hollywoodban forgatott filmje Csabát megerősítette abban, hogy nemzetközi léptékben gondolkodjon, de nem szándékozik végleg külföldre költözni. „ A nyelvi humort jobban ki tudom élni magyar filmekben, de Magyarországon szinte csak hobbiból fogok filmezni. Ha beteszem a pénzem egy sikerfilmbe, akkor is maximum nullára jövök ki. Sokan hülyének néznek, ha saját pénzből filmezek, de mire költsem a pénzem? Ha ingatlanokat vennék, nőkre meg kábítószerekre verném el a bevételem, akkor jobb lenne a világnak? Nem biztos, hogy pont az én filmjeim miatt gondolkodnak el az emberek majd a műanyag-felhasználásról, a globális felmelegedésről vagy az állatok ipari kihasználásáról, de ha másfél óráig szórakoztatom őket, már az is jó."
A jövőt illetően egy teljesen új filmterjesztési és marketing módszer kifejlesztésén dolgozik. Elképzelése szerint különösebb anyagi ráfordítás nélkül is megoldható a filmek reklámkampánya. „Magyarországon komoly összegeket költenek a sikerfilmek reklámozására, tv-spotok, online hirdetések formájában. A Tékasztorik azzal, hogy Bihari Viktória kitette a netre a trailert és a követői megosztották, milliós megtekintést ért el a Facebookon. Más szóval ki lehetett váltani a méregdrága tv spotokat azáltal, hogy egy influencer teljesen ingyen reklámozta a filmet. Az a tervem, hogy nemzetközi értékesítésre szánt filmekbe is hozzak influencereket kisebb szerepekre, akik posztolnak a forgatás alatt, a premier előtt és után, így önmagukat és a filmet is reklámozzák. Amerikában találtam partnercéget, ami összegyűjti a filmjeimbe a tehetséges influencereket. A következő években a Lions Gate mintájára befektetők segítségével egy gyártó- és forgalmazó céget szeretnék létrehozni európai központtal, de globális terjesztéssel."

Szentgyörgyi Rita

Martin Csaba / 43 /
Filmrendező, filmproducer, forgatókönyvíró, színész, vágó. 2000-ben szerzett diplomát a Debreceni Tanítóképző Főiskolán, majd 2001 és 2003 között nyelvvizsgabiztosként dolgozott és angol nyelvoktató könyveket írt. 2002-ben készítette első félamatőr filmjét Mesterséges magány címmel. Az Indigóembert 2007-ben bemutatták a 39. Magyar Filmszemlén. A Dobogó kövek 2010-ben országos moziforgalmazásba került. 2011-ben indította el a Johnny Gold – a magyar celeb című websorozatot. Tékasztorik című filmjével bekerült 2017 legnézettebb 10 magyar filmje közé. Első Hollywoodban forgatott filmje, a Stuck! év végén kerül bemutatásra.

,

Szentgyörgyi Rita képe

Kérjük, mondja el a véleményét