Száguldó virágoskert
Hogy lehet még zöldebbé tenni egy autót a színén és környezetbarát motorján kívül?
Legyen benne kert is!Ez nem tréfa! Van, aki megcsinálta…
A hippi korszakban John Lennon virágosra pingáltatta Rolls-Royce-ját, a pórnépnek műszerfalra tapasztható műanyagvázára futotta, napjaink kreátorai kiskertet varázsolnak az utastérbe.
Hogy miért? Mert feltűnő, másrészt, hogy még azzal a néhány szál zöldséggel is kifejezzék villanyautójuk környezetbarátságát. A néhány négyzet-centiméternyi fűnek persze minimális az asszimilációs képessége, szén-dioxid lebontó hatása, de kétségtelenül jól mutat, meg persze feltűnő, akár a néhai Beatles-fiú luxusautója, melyet inkább polgárpukkasztásnak szánt John Lennon. Az 1965-ös Rolls-Royce Phantom V eredeti színe a gyári dokumentáció szerint Valentine Black, vagyis fekete volt.
Mobilizált zöldsarok
A kevésbé tehetősek némileg olcsóbb eszközökkel próbálták egyedivé és otthonossá tenni autójuk belsejét. A hatvanas években különösen a németeknél dúlt az autós kertészkedés divatja: a bólogató kutyánál is gyakoribb volt a műanyag váza és művirág, melyet dróttal, vagy tapadó gumikoronggal erősítettek a műszerfalra. Akkoriban ez volt menő Trabantban, Wartburgban, VW Bogárban, attól függően, hogy ki, melyik oldalán élt a szétválasztott Németországnak.
A mobilizált virágoskert, vagy inkább csak zöldsarok hagyományát a formabontó megoldásairól ismert svájci Frank M. Rinderknecht újította meg, mert szerinte úgy lehet a legtöbbet kihozni a mini autóból, ha több funkciót kap. A Risnpeed ennek megfelelően építette a CES-en bemutatott Oasist.
A városi-elővárosi autonóm-mini szélvédője vetítővel hatalmas monitorrá változik, a műszerfal tetejére apró kertet telepítettek, a kormány pedig asztalként is használható, már amennyiben a vezető robot üzemmódra vált, vagyis amikor önállóan közlekedik a – természetesen – villamos-hajtású autó.
Az Oasis hátuljába épített boksz hűthető, vagy fűthető, így meleg étel, vagy hűtött élelmiszer és italszállításra is alkalmas. A robot-Oasis önállóan is képes közlekedni, így ételfutárként vagy postakocsiként is üzemeltetheti tulajdonosa, az árut kódra nyíló bokszokból lehet kivenni.
A szélvédő alatti és erősen melegedő műszerfal tetejére mikro kertet telepítettek, ebben virágokat lehet nevelni, vagy zöldségeket termeszteni, a megfelelő klímát napelemes tető biztosítja.
Trabanttal nyerni választást
Self driving car, vagyis Sedric, így hívják a VW cégcsoport minden tudását felhasználó, villamos hajtású és teljesen autonóm járművét, ami egy modellcsalád első tagja, elég mobilon megrendelni és magától elvisz a kijelölt célba. Ez persze sok autó tudja, ahogy egyre több a villamos-hajtású is, de a Sedric ennél többet kínál, igaz, minimális területen: alkotói kaktuszos virág kertecskét telepítettek a hátsó rakodópolcra, közismertebben a kalaptartóra, ahol egykor a bólogató kutya terpeszkedett.
A múlt századot idézi az eddigi legvirágosabb autó, mely a BBC Knowledge promóciójára készült. A TOP Gear sorozat magyarországi beharangozójaként négy Trabantot kellett átalakítani. Már elég színesek voltak a hírességekből verbuvált csapatok is, melynek tagjai voltak például Árpa Attila színész-rendező, Kerényi Ádám driftautós Európa bajnok és vetélytársa Radák János, Szécsi Zoltán vízilabdázó, Kőváry Barna autóversenyző, valamint a kétütemű hangimitátor és humorista TraBarna.
A feladat szerint a háromfős csapatoknak három óra alatt kellett extrém karaktert adniuk a kombiknak, melyek a zwickaui gyár szótárában 601-es Universal kóddal szerepeltek. Készült kolbászos-paprikás magyar modell, tetején trikolórral, oldalán Túró Rudi pöttyökkel, aztán hókotrós-sítalpas téli kombináció és megvadított biztonsági változat, ami inkább rombolónak volt jó. És nem csak ízlésileg. Ja, és persze az egykori Kelet-Németország színeire pingált DDR címeres- zászlós Trabant.
A nyíltszíni metamorfózison a kertépítők autója nyert. Az énekes Fluor Tomiból és a motorversenyező Gyutai Adriánból álló csapatot e sorok szerzője vezette. Néhány zsák virágfölddel, cseréppel, műfűvel és néhány tekercs színes tapétával, meg persze szerszámokkal a szintidőn belül alakult mobil kertté a Trabant. Műfűvel terítettük be a kocsi minden vízszintes felületét, aztán beültettük virágokkal, a kombi rész ablakába kiserdőt telepítettünk, a motorháztetőn gombák nőttek, mindezt léckerítés védte. A netes közönségszavazás alapján elsők lettünk, amit produkciónk mellett főleg a népszerű repper, Fluor Tomi rajongótáborának is köszönhettünk. De a lényeg, hogy Trabanttal nyertünk választást. Igaz, kertté varázsolt változattal.
Boros Jenő