Műtárgybiztosítás: speciális szakismeret, bizalmi viszony

Pongrácz Márta(jobbra):Ha már valaki gyűjteményt épít, legyen olyan felelős, hogy azt biztosítja is!”

A biztosítás általában, de ez a terület különösen, bizalomra épül. Itt nincsenek standard megoldások, tömegtermékek – sőt egyáltalán nincsenek a klasszikus értelemben vett „termékek”, kondíciós listák – jellemzi a műkincs-biztosítói piacot az UNIQA Biztosító két szakértője, Jaksa Éva műtárgybiztosítási termék menedzser és Pongrácz Márta műtárgy-és festménybecsüs. Beszélnek a műtárgybiztosítás speciális kérdéseiről, a gyűjtői felelősségről, kockázatairól és lehetőségeiről is.

 

„A MABISZ-nak nincs műtárgybiztosítási szakosztálya. Gyakorlatilag nincs információnk e speciális piac helyzetéről Magyarországon” – válaszolja Jaksa Éva műtárgy-biztosítási termék menedzser, amikor az adatokról kérdezem. Az UNIQA húsz éve nyújt biztosítási szolgáltatást a múzeumi kiállításoktól kezdve a galériáknak, az aukciós házaknak és a magángyűjteményeknek egyaránt.

„A biztosítás általában, de ez a terület különösen, bizalomra épül. Itt nincsenek standard megoldások, tömegtermékek – sőt egyáltalán nincsenek a klasszikus értelemben vett „termékek”, kondíciós listák. Minden egyes esetet körültekintő elemzéssel, széles szakértői bázisra támaszkodva vizsgálunk, és adunk akár több körös egyeztetés után ajánlatot. Ezek a szemlék szinte minden esetben tanácsadással is zárulnak, például biztonságtechnikai kérdésekben ajánlásokat fogalmazunk meg a helyi adottságoknak megfelelő optimális védelemre is” – vázolják az általános jellemzőket.

Berobbant az üveg

Jaksa Éva a Nemzeti Múzeumból érkezett a társasághoz, szinte a kezdetektől részt vett e speciális szolgáltatás kifejlesztésében. „A múzeumi háttér hatalmas előnyt jelent. Az, hogy ismerem egy ilyen intézmény adottságait, az itteni kiállítások rendezésének folyamatát, a nemzetközi együttműködések jellemzőit, specialitásait, hatalmas előny a munkámban, és a partnerek számára is.” Fontos ez a háttér, az értő párbeszéd, kommunikáció. Példaként mesélt egy olyan esetet, amikor egy porcelán-kerámia kiállítás rendezője kétségbeesetten hívta fel, hogy az egyik vitrin üvege belső feszültség következtében berobbant. Ismerve ezeknek a tárolóknak a tulajdonságát, felépítését, Éva nyugodtan elmondta a tennivalókat. A tanácsokat meghallgatva a partner kissé megnyugodva, csak annyit mondott, hogy „Jó, akkor most leülök és kisírom magam!”

Pongrácz Márta, aki elsősorban a magángyűjteményekre koncentrál, szintén a szoros kapcsolat fontosságát hangsúlyozza. „Műgyűjtő partnereinkkel szinte szimbiózisban élünk. Rendszeresek a hívások a legkülönfélébb esetekben. Kaptam már szombat este olyan kétségbeesett telefont, hogy a házaspár egy új szerzeményüket, egy festményt szeretett volna próbaként felhelyezni a falra. A kép leesett, rá a plazma televízióra, melynek a sarka felhasította a vásznat. Vasárnap kimentem hozzájuk, felmérve a kárt, megoldást ajánlottam a javításra és a kár rendezésére. Mi kapcsolatban vagyunk a szakma szinte valamennyi képviselőjével, a galériáktól kezdve a restaurátorokon át a keretezőig.” Egy gyűjtemény „él”, az értéke, összetétele változik. Ennek követéséhez is élőkapcsolatra van szükség a gyűjtő és a biztosító szakember között, hangsúlyozza Márta. A magánygyűjteményeknél a specializáció, a tapasztalattal bíró szakértelem és a személyes bizalom az igazán fontos. Egy-egy személyre szabott ajánlat elkészítését és kölcsönös elfogadását többkörös egyeztetés, helyszíni szemle előzi meg. Ennek során felmérik a gyűjtemény tárgyi összetételét, a törékeny tárgyak arányát, az állapotot, beszerzési értékét. A gyűjtemény összértékére kötik meg a biztosítást. Összeáll egy, a gyűjtő által meghatározott műtárgylista, mely adatvédelmi szempontból bizalmasan, digitális formában kerül tárolásra, ehhez csak a dedikált szakértő jogosult hozzáférni.

Követni kell a gyűjteményben szereplő alkotások értékének változását. De egy-egy újabb beszerzés esetén a listán akár cserélhetők is az egyes tételek, újabb tárolási helyszín kerülhet bevonásra. „Az aukciókon gyakran én is részt veszek, előfordul, hogy egy-egy partnerem új beszerzéseikor már a helyszínen jelezzük egymásnak, hogy csere vagy a lista bővítése szükséges hamarosan.”

A kortárs alkotások a legsérülékenyebbek

Arra kérdésre, hogy mennyire általános a magángyűjtemények biztosítása, Márta kicsit szkeptikusan válaszolja, hogy „kétféle gyűjtő van: aki biztosít, és aki hallani sem akar róla.” A biztosítási díjakról kiderül, hogy például egy száz milliós összértékű gyűjtemény esetében, melynek törékeny hányada nem több, mint tíz százalék, körülbelül négyszáz ezer forint évenként, azaz az érték négy ezreléke. A fiatalabb korosztály által gyűjtött kortársalkotásokat jellemzően nemigen biztosítják. Ezeknek az érték-meghatározása is nehézkes, mert idehaza ezek a művek általában még nem aukcióképesek, hangsúlyozza Pongrácz Márta. „Ezekben a kérdésekben a világ vezető értékbecslő portálján, az Artprice-on szerzem be az információkat. Külföldön a kortársművészetre specializált galériák komolyan tájékozódnak, ezen a területen kint hatalmas az árrobbanás.”  Márta sommásan fogalmazza meg több évtizedes tapasztalattal a háta mögött a véleményét: „Ha már valaki gyűjteményt épít, legyen olyan felelős, hogy azt biztosítja is!”

A káreseményekkel kapcsolatban a szakértők elmondják, hogy a kortárs alkotások a legsérülékenyebbek. Gyakran ez abból is adódik, hogy mivel a fiatal alkotóknak szűkösek az anyagi forrásaik, nem mindig van pénzük jó alapanyagra, erős vászonra. A vásznak sokszor a legkisebb külső hatásra is szétszakadhatnak. Komoly gondot jelentenek a korunkban egyre divatosabbá váló installációk, itt gyakran meghibásodnak például a beépített forgó alkatrészek. „Volt olyan eset, hogy a tárolás során az installáció textiljét egy egér megkóstolta – erre is vonatkozott a kárenyhítés.”

Néha a festők kipróbálják tehetségüket a szobrászat területén is, de gyakran az ehhez szükséges anyagismeret hiányzik. Az így keletkezett alkotás idővel önmagában is károsodhat. Az eddig jellemzően csak kisebb tárgyak készítéséhez használt zamak (fémöntvény) nevű anyagot jó alakíthatósága miatt újabban nagyobb szobrokhoz is használják. Ez olyan érzékenységű anyag, mint az üveg – törik.

Mi van akkor, ha ha hamis a műtárgy?

A műtárgyak eredetisége, a hamisítások kezelése mindig rendkívül izgalmas és kényes dolog. Hogyan lehet ezeket az eseteket egy-egy szemle alkalmával kiszűrni? Pongrácz Márta tömören válaszol: „Nagyon sok festményt, műtárgyat kell nézni, vizsgálni! Csak ez hozza meg a gyakorlatot, tapasztalatot!” Elmeséli egy gyűjtő házaspár esetét, akik mintegy száz tételes gyűjteményéből a biztosítás megkötését megelőző szemle során benne felmerült hét műtárgynál a gyanú, hogy hamisítványok. Az igazságügyi szakértői vélemény ezt maradéktalanul megerősítette. Ez nagyon kényes terület. Mi van akkor, ha csak később derül ki egy tárgyról, hogy nem az alkotótól származik? A biztosító ebben az esetben, ha káresemény történik, a valós értéket – mert egy hamisítványnak is van – megtéríti, és a magasabb értékre vetítve az egy éves díj különbözetét visszatéríti.

A műtárgyaknak más a kitettsége a gyűjtő környezetében történt tárolás és más, ha azokat például galériák egy-egy kiállításra kölcsönkérik. Erre a kiállítók legtöbbször kötnek biztosítást. „Fontos tanács a kölcsönadó műgyűjtőknek, hogy a szerződés mellé mindig kérjék el a tárgyakra vonatkozó egyenkénti biztosítási fedezetigazolást!” A galériák saját tevékenységi körükben általában a készleteikre globális biztosítást kötnek, a művészeti vásárokon felvonultatott alkotásoknál a beszerzési ár az alapja a biztosításnak. Az aukciókon szereplő tételekre az aukciósházak mindig a kikiáltási árra kötnek biztosítást, sohasem a becsértékre vagy a leütési árra, ezt jó a beadónak figyelembe vennie!          

Az UNIQA stratégiájában általánosan az egyszerűsítés áll a fókuszban a legjobb ügyfélélmény elérése érdekében, emellett pedig kiemelt területeken az egyedi, testreszabott megoldások nyújtása. Ennek elismeréseként 2020-ban három kategóriában is megkapták a XI. Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban díjat.

Ilyen a műtárgybiztosítás is, melynek megkötését –„szögtől szögig” – a szabályzatok keretei között a lehető legegyszerűbb módon kívánják nyújtani az ügyfeleknek, a személyes, bizalmi kapcsolatok alapján.

Az UNIQA stratégiájában általánosan az egyszerűsítés áll a fókuszban a legjobb ügyfélélmény elérése érdekében, emellett pedig kiemelt területeken az egyedi, testreszabott megoldások nyújtása. Ennek elismeréseként 2020-ban három kategóriában is megkapták a XI. Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban díjat.

Ilyen a műtárgybiztosítás is, melynek megkötését –„szögtől szögig” – a szabályzatok keretei között a lehető legegyszerűbb módon kívánják nyújtani az ügyfeleknek, a személyes, bizalmi kapcsolatok alapján.

 

Skonda Mária