Saját társulata van már 19. éve, darabjaira hónapokkal előre elkapkodják a jegyeket. Igazi „trendi” rendező. Mi ez, ha nem egy igazi üzleti siker? Pintér Bélát és társulatát azonban nem veti fel a pénz. A színészek sokat játszanak. Kis színházban. És egyre több póthelyszínen. Jó lenne egy saját, meg nagyobb, de nincs… Jól jön tehát az állami támogatás: a korábbi 70 millió helyett most 30 millió. De szerencsére van tao is.
Új helyszínt, új szereplőket, új bemutatót, októberben pedig egy görögországi vendégszereplést ígér az új évad.Az új bemutató premierje december 17-én lesz a budapesti Katona József Színházzal koprodukcióban. Bár a színház állandó játszóhelye kezdetektől a180 férőhelyes Szkéné Színház, mellette még az Átrium Színház (300)és a Trafó(300) is otthont ad előadásainak. De még ez sem elég. Felmerül időnként, hogy jó lenne egy saját színház a társulatnak.
„Ha a Szkénében ez megoldható lenne, az tökéletesen megfelelne, de sajnos ott már se a helyek számát, se az előadásszámot nem lehet növelni. Az Átriumban több éve mennek darabjaink, most is két futó előadást viszünk oda a Szkénéből. Ha jók a műszaki feltételek, akkor szinte mindegy, hogy hol játszunk. Ülhet ott180 ember, de akár 800 is” – mondta Pintér Béla.
Tagnak lenni jó
Pintér Bélánál társulati tagnak lenni rangot jelent. Sokan szeretnének vele dolgozni. A társulat összetétele sokat változott az évek alatt, de a repertoáron lévő produkciókat eredeti formájukban és eredeti szereposztásban játsszák.Ha beugrásra kerül sor, annak általában betegség lehet az oka, vagy például Szamosi Zsófia esetében, szülési szabadság. Az évadtól három új színész csatlakozik egy-egy szerep erejéig a társulathoz. Jelenleg öt színész társulati tag, a többiek szerződéssel játszanak. Pintér Bélán kívül Enyedi Éva és Thuróczy Szabolcs dolgozik a kezdetektől a társulatban. Ha valaki bekerül, az mindig véletlenszerű, sosem írnak ki szereplőválogatást. „Alapvetően a színészeimre írom a karaktereket, koncentráltabban tudok írni kevés szereplőre. Szerencsés esetben egy darabban minden színészem nagyjából egyenlő feladatot kap.”
Állami támogatás is kell
Miközben nő a kultúrára fordított állami forrás, addig a független színházak támogatására egyre kevesebb jut. Pedig ezek a társulatok állami támogatás nélkül nehezen vagy egyáltalán nem tudnak fennmaradni. Az elmúlt évek is ezt igazolják, pár éve 7 év után a Szputnyik Hajózási Társaság volt kénytelen megszűntetni társulatát. A függetlenek nem tartoznak kőszínházhoz, nincs saját épületük, kislétszámú stábbal dolgoznak, sokszor rétegdarabot játszanak, szűk közönségnek. Kísérleteznek, alternatív művészi megoldásokat alkalmaznak. Ez kockázatos vállalkozás. Az állam mérsékelhetné ezt a kultúra támogatásával, ám az állami támogatás bizonytalan, mint ahogy a pályázatok kiírása és elbírálása is az.
Pintér Béla és Társulata is évente pályázik az Emberi Erőforrások Minisztériumánál. Ez fontos, valamennyi biztonságot ad. „Megnyugtató, ha a megpályázott pénz már a számlán van, és persze az is megnyugtató, hogy van,lesz kinek játszani.Azért tudtunk életben maradni, mert van közönségünk, elég széles a repertoárunk, vannak darabjaink, amelyek már 10-12 éve mennek. A Parasztopera például15 éve és még mindig teltházzal. A kezdeti 15 milliós támogatás feldagadt 70 millióig az évek alatt, a 2010-es kormányváltással ez lecsökkent 30 millióra.Ez a 30 millió forint az éves költségvetésünk 20 százalékát teszi ki.Csak az állami támogatásból nem tudnák fennmaradni. Szerencsére, van még a társasági adó (tao), ami jelentős segítség. Ha ez megszűnne, komoly bajban lennénk. Mivel nagy az érdeklődés, nőtt az előadásszám is, így a jegybevételből is több van most. A nézőszám emelkedésével és a jegyár növelésével tudjuk kompenzálni a kiesett pályázati bevételt.
Persze, próbálunk együttműködni kőszínházakkal is, ami megkönnyítheti az életben maradást, de a kompromisszumok egy idő után szinte mindig a független társulások elhallását jelentik. Ezért ezzel óvatosak vagyunk.”
Nincs kompromisszum
Pintér Bélának nem kellett kompromisszumokat kötnie.Sokszor hívták, hívják kőszínházak rendezni.2003-ban még a Jordán Tamás vezette Nemzeti Színházban mutatták be a Gyévuskát, ami később átkerült a Szkénébe, majd a Trafóba.Sokáig nem istartotta fontosnak,hogy kőszínházban rendezzen. „Hívtak filmekben szerepelni, rendezni is, de az energiáimat a társulatra szeretném koncentrálni, és az adott darabra, amit épp írok”– mondja. A Katona József Színház felkérése volt az első 2016-ban, amelyre nem tudott nemet mondani.
„Máté Gábor felkérése nagyon megtisztelő volt. Eredetileg a Fácántáncot akartam megrendezni, aztán eszembe jutott az egyik kedvenc operám, Puccini: A köpeny. Arra gondoltam, hogy Puccini zenéjére kellene írni egy kortárs történetet, így született meg végül a Bajnok.”
A Bajnok elnyerte a legjobb új magyar dráma díját a Színikritikusoktól. Az előadást a mai napig teltházakkal játsszák. A bemutatót heves indulatok követték, miután sokan egy ismert jobboldali politikai szereplőre ismertek a látottak alapján. Bár akkor csak egy darab megírására, rendezésére kérték fel Pintér Bélát, idén mégis lesz folytatás. Decemberben lesz új darabjának a bemutatója, szintén a Katona nagyszínpadán, aminek egyik motívuma az abortusz problematikája. „A Bajnokot sokan politikai alapon támadták. Féltem, hogy ez a működésünket is veszélyeztetni fogja, de végül elcsitultak az indulatok.Egy provokatívnak szánt újságírói kérdés adta az ötletet az új darabhoz, de ennek végülis nincs jelentősége. Az írói inspiráció a legmeglepőbb helyzetekben, pillanatokban jelentkezhet. Fő, hogy a mű hiteles, érvényes legyen. Ezen dolgozom most.” A decemberi bemutató, az Ascher Tamás Háromszéken már a két társulat koprodukciója lesz. Máté Gáborról, a színház igazgatójáról fog szólni, Pintér Béla saját magát is beleírta, Ascher Tamással együtt. Hogy lesz-e további jövő a kőszínházzal? „Ezt egyelőre nem tervezzük.” – mondja.
Mindig van inspiráció
Pintér Béla darabjait maga írja és rendezi, és játszik is bennük. Évadonként egy darabot ír, néha kettőt. Jelenleg 16 előadása van repertoáron, három helyszínen. Ráadásul a társulatot nemcsak a közönség szereti, de a kritikusok is elismerik. 2006-ban például a függetlenek közül elsőként nyerték el a POSZT fődíját, de előtte és utána is számos szakmai díjat nyertek társulat, előadás, rendezés, dráma, színész, zene és szcenikai kategóriákban egyaránt.A külföldi elismerés is folyamatos, a New Yorktól Moszkváig számos helyszínt látott Parasztopera óta a Gyévuska, az Anyám orra, Az Őrült, az Orvos, a Tanítványok és az Ördög mellett a Szutyok és aTitkaink című előadások kapták a legtöbb meghívást. Ez utóbbi az év elején Amerikában járt három hetes turnén, októberben pedig görögországi meghívásnak tesz eleget.
Ennyi elismerés után van még ami inspirálja? „A cél mindig a következő előadás, hogy minél pontosabb, hiteles és mély legyen. Az anyagi elismerés is inspiráló erő lehet. Tisztában vagyok az előadásaim hibáival és erényeivel. Elismerem, voltak gyengébb előadások is, azokat le is vettük a műsorról. A cél a jóknál is jobbat írni. Persze, néha elbizonytalanodunk, ha nem úgy sikerül egy darab,ahogy reméltük. Ez nagyon fájdalmas, de be kell látni, átlendülni ezen és írni egy jobbat. Nem látom, mi lesz 10-15 év múlva. Csak azt tudom, hogy ha jön egy új vízió, azt kell megvalósítanom a legjobb tudásom szerint. Mindig a következő előadásra koncentrálunk. Eddig ez bevált.”– mondta Pintér Béla.
Szokodi Bea
Pintér Béla (46) Színész, drámaíró, rendező. 17 éves korában lett a Tanulmány (később: Arvisura) Színház tagja. 1998-ban alapította saját társulatát. A19 év alatt 23 darabot írt. Művei provokatívan mutatják be a magyar valóságot, stílusa egyedien ötvöz komikus és tragikus elemeket.A társulat eddigi legnagyobb sikerei: a Parasztopera és a Titkaink. Önálló művészként is számos elismerésben részesült:2003-ban Jászai Mari-díjat kapott, 2005-ben Hevesi Sándor-díjat, 2014-ben Drámák című kötetével az Artisjus Irodalmi Nagydíját.2016-ban a Bajnok lett a legjobb új magyar dráma, s a legjobb színpadi szöveg. Egy lánya van, Lujza. Hobbija az országúti kerékpározás és a futás.