Jelenlegi hely

Kategorikus elutasítás után jött az igen

Mécs Monika, az Inforg-M&M Film alapító ügyvezetője, filmproducer
Mécs Monika, az Inforg-M&M Film alapító ügyvezetője, filmproducer
„Sokáig vártunk az engedélyre, ám akkor az ügynöke közölte: ’no way’. Semmi esetre sem egyezik bele…”

 

Egy producer sokszor arra kényszerül, hogy kétesélyes döntéseket is hozzon a film érdekében. Ilyenkor előfordul, hogy a zsebébe kell nyúlnia, előfinanszírozni a költségeket abban bízva, hogy a bevételekből a plusz kiadások megtérülnek. Kis költségvetésű filmeknél az sem ritka, hogy nem veszem ki a produceri pénzemet és reménykedem, hogy majd lesz olyan alkotás, ahonnan ez megoldható.

A zenének fontos szerepe van a filmben. Sokat segíthet a történetmesélésben, megtámogatja, picit megemeli a jelenetet anélkül, hogy rátelepedne. A Testről és lélekről egyik kulcsjelenetéhez – amikor a női főszereplő, Mária felvágja az ereit a kádban – Enyedi Ildikó talált egy nagyon szép számot, Laura Marling What He Wrote című dalát. Hosszú procedúrával sikerült felgöngyölíteni az énekesnő elérhetőségét. Átküldtük neki a filmet, illetve a jelenetet, ami alá nagyon illet ez a dal. Sokáig vártunk az engedélyre, ám akkor az ügynöke közölte: „no way”. Semmi esetre sem egyezik bele. Nem értettük a visszautasítás okát. Kényszerűen B tervet készítettünk. Felkértünk egy magyar szerzőt, hogy írjon a jelenethez zenét.

Időközben meghívták a filmet a Berlinale versenyprogramjába. A kópiát el kellett készíteni, de a zene még sehol nem volt. Világforgalmazónk ekkor futott még egy kört a Laura Marling ügyben, sikerrel: mégis megkaptuk a dalt. Igen ám, de addigra olyan hosszú idő telt el, hogy az erre szánt pénzt másra költöttük. Ráadásul karácsony környékén jártunk, a két ünnep között az ügynökök is szabadságra mentek. Nem tudtunk szerződni sem a kiadóval, sem Marling ügynökével. 

Hosszasan agyaltunk Ildikóval, hogy mit tegyünk. De mivel fontos volt ez a szám, döntenem kellett. Elküldjük a másik szerzőt, akivel már elkezdtünk dolgozni, vagy a zsebembe nyúlok, és a sokkal drágább Marlingnak kifizetem a jogdíjat. Plusz még bevállalom a kockázatot, hogy nem tudom, kivel hogyan tudok a két ünnep között megállapodni, hogy megkapjuk a hanganyagot. Miután döntöttem – a Marling-dal mellett –, versenyt futottunk az idővel.  Gyakorlatilag éjjel-nappal ezzel foglalkoztam. Amikor végre előkerültek az ügynökök, kikönyörögtem, hogy küldjék el fájlban a dalt, és majd visszaküldöm az aláírt szerződést. Érezték bennem az erős elhivatottságot. Szinte még melegen „esett be” a kópia a Berlináléra, ahol a Testről és lélekről Arany Medvét nyert, majd Oscar-díjra is jelölték.

Az nem derült ki, hogy Laura Marling először miért zárkózott el. Életrajza alapján arra tippelek, hogy fiatalkori szorongásos halálfélelmei miatt nem járult hozzá, hogy a dalát használjuk. Talán csak azt a jelenetet nézte meg, ahol Mária felvágja az ereit és csak később tudta meg, milyen nagyszerű filmhez adja a nevét.