Jelenlegi hely

Egy jól elvégzett feladat

Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezető partnere
Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezető partnere
„Többször már majdnem üzletet kötöttünk, végül nem lett belőle semmi.  Majdnem-üzletekből viszont nem lehet megélni.”

 

Költöttük a pénzt. Nemzetközi üzleti karriert akartunk építeni, ehhez egy nagy amerikai bankot is megnyertünk. Először csak Budapesten és Varsóban, majd Szingapúrban nyitottunk irodát. Amerikai vevőknek akartunk eladó cégeket felhajtani. Földrészről földrészre utaztam, már-már amolyan utazó nagykövet voltam. Így ment ez két évig. Többször már majdnem üzletet kötöttünk, végül nem lett belőle semmi.  Majdnem-üzletekből viszont nem lehet megélni.

Aztán adódott egy lehetőség. Eladóvá vált az MB Partners cég, ami csak belföldre dolgozott. Megvettük. Hirtelen egészen más világba kerültünk. Kiderült, a magyar piacon is van élet… Sőt! Itt van szükség igazán a mi tranzakciós szakismeretünkre. Bőven akadnak eladó magyar cégek, „csupán” a vevő hiányzik. Így hát nekiálltunk felkutatni, kik lehetnek a potenciális vásárlók.

Ekkor jött egy újabb fordulat az életünkben: egyesültünk a Concorde Vállalati Pénzügyekkel. Tehát saját magunkon kipróbáltuk, milyen túlélési módok létezhetnek a hazai kis-és középvállalkozások számára – úgy, hogy közben jelentősen szélesítettük a tevékenységi körünket. Emellett arra is rájöttünk, hogy nem célszerű arra várni, hogy magától kialakul egy tőkeerős magyar befektetői réteg, amely nyakló nélkül veszi majd a magyar cégeket, ennek kialakításában is részt kell venni. Elkezdtük hát feltérképezni ezt a világot. Néhány év alatt majdnem 2 ezer interjút készítettünk, így jöttünk rá: menedzserekből kell befektetőket kreálni! Ők képzettek, tapasztalatuk már van, pénzük ugyan kevés, de ezt egy jó, őket támogató és állandóan projekteket kereső befektetői körrel és banki háttérrel pótolni lehet.

Mivel más jelentős üzleti kört sok esetben nem találtunk cégvásárlásokra, ezt az elképzelést kellett megvalósítható szakmai koncepcióvá fejleszteni. Lassan, de biztosan megmozdult a piac: már nemcsak majdnem-üzleteink voltak, hanem valóságos vállatokat adtunk el valóságos vevőknek.

Volt, ahol életmentők lehettünk: egy disztribúciós cég eladásával már többen próbálkoztak, de eladni nem sikerült. Reménytelen eset? A tulajdonosok azt mondták: mi vagyunk az utolsó remény. Ha most se sikerül, felszámolják a vállalkozást. Az interjúknak köszönhetően akkor már széles ismeretekkel rendelkeztünk arról, kinek lehet érdekes a cég megvétele.  Menedzser-befektetői csoportot hoztunk össze, lebonyolítottuk a tranzakciót.

Az elmúlt másfél évben 75 ezer kilométert autóztam. Magyarországon. A sikeres tranzakciós üzletekhez ismerni kell a piacon jelenlévő vállalatokat, vezetőiket, terveiket. Személyesen is. Enélkül nincs bizalom, bizalom nélkül meg nincs üzlet.  2019-ben 13 cégeladást hoztunk össze. Gyakran menedzserek voltak a befektetők. A „vevőkreálás” tehát sikerült.