Jelenlegi hely

A drága világmegváltó

Gablini Gábor, a Gablini-cégcsoport tulajdonos vezetője
Gablini Gábor, a Gablini-cégcsoport tulajdonos vezetője
„Hónapokon át hallottam, hogy hol itt, hol ott tárgyaltak, de nem tudtak megállapodni”

 

Pusztító volt a 2008-as válság: pár év alatt a magyar márkakereskedők 60%-a eltűnt, a forgalom 75 százalékkal esett vissza. Letargia uralta a szakmát, még a 2010-es évek elején is. Akkoriban én már több nemzetközi szakmai szervezet vezetőségében ültem, figyeltem az új trendeket, hogy mivel lehetne kitörni ebből az állapotból. Végül egy 2011-ben hallott előadás hatott rám annyira, hogy úgy éreztem, megvan a jövő kulcsa…

Ferdinand Piech, a Porsche egyik tulajdonosa egy londoni konferencián elemezte az autóipar jövőjét. Az elektromos meghajtású autók mellett tette le a voksát. Meggyőzően indokolta, miért nem a hibrid, miért nem az önvezető autó lesz a „világmegváltó”. Csodálkoztam, hogy annyi bizonytalan tényező mellett, miként mer valaki ilyen határozottan kiállni egy új technológia mellett. Ezért itthon célirányosan olvastam a szakcikkeket, hogy megértsem, mitől is lehet nyerő az elektromos meghajtás.

Így amikor 2012-ben megkeresett a japán Nissan cég képviselője, hogy a 2010-ben gyártani kezdett elektromos autójuknak Magyarországon is forgalmazót keressenek, nálam nyitott kapukra találtak. Egyetlen feltételem volt: 4-5 évre kizárólagos értékesítési jogot kértem. Tudtam, nagy a kockázat. Egyrészt még nincs elektromos autó a magyar piacon– a Tesla is akkoriban jelent meg  Amerikában–,másrészt az értékesítési és javítóbázis felállítása sokba kerül. Az új technológiát nem lehet a meglévő eszközökkel javítani.

A japánok sokallották a kizárólagosság idejét. Elmentek. Utána hónapokon át hallottam, hogy hol itt, hol ott tárgyaltak, de nem tudtak megállapodni. A magyar piac még sokkos állapotban volt. A kereskedők nem hittek abban, hogy egy ismeretlen, drága autóval lehetne felrázni.

A japánok így visszajöttek hozzánk. Megegyeztünk. 2013-ban Magyarországon elsőként kezdtük az elektromos autók forgalmazását. Erre büszke voltam, de aggódtam is. A szakszerviz regionális státuszt kapott. Ez enyhített a kockázaton, de úgy véltem, rossz esetben 10 év is kell a megtérüléshez. Kollégáim se látták bíztatónak a kilátásokat. Túl magas volt az autók ára és alacsony a hatótáv. Az intenzív ismeretterjesztés aztán lassan hatott: jöttek a kíváncsiskodók. Még nem vettek, de legalább érdeklődtek. Így telt el az első év. A második már jobb volt, s 2015-ben jött az áttörés: egy taxi társaság 65 darabos flottát rendelt. De akkor nyugodtam meg igazán, amikor állami tendereket írtak ki elektromos autókra: a kizárólagos értékesítés kikötésének köszönhetően rajtunk kívül senkinek sem volt három éves Nissan-értékesítési és szerviz tapasztalata…

Termőre fordult az üzlet. A befektetés öt év alatt megtérült. És most már én is biztos vagyok benne, Ferdinand Piech-nek igaza volt.  Ez a jövő!