Jelenlegi hely

A csodaszoftver, ami potencianövelőt árult nagy tételben

Surányi Ferenc, az M.I. SOLUTION Kft. ügyvezető igazgatója
Surányi Ferenc, az M.I. SOLUTION Kft. ügyvezető igazgatója
„A szoftver az első időben csak megfigyel és elemez, de az adott áruházban hamar munkába lendült. A számok látványosan javultak…”

 

Világ életemben vállalkozó akartam lenni és az élet valahogy mindig a kereskedelem felé vitt. Életem első nagyobb vállalkozása pont a webáruházak elterjedésének hullámán nőtt hatalmasra, még a 2000-es évek legelején. A siker titka számomra csak ennyi volt: „Építs rendszert! Amit csak lehet, bízd gépre és csak azt hagyd meg az embernél, amit gép nem tud elvégezni.”

Egy webáruház sikerének alapja a jó marketing folyamat, amit eddig mindig ember végzett. Rájöttem, hogy minden folyamat leírható és pontosan definiálható, így öt év munkával, de létrehoztunk egy gépi tanuló algoritmust, ami képes megérteni bármilyen webáruház látogatóinak viselkedését, képes meglátni a mintákat és képes reagálni rájuk. Gyakorlatilag a szoftver megfigyel, elemez és elad, közben pedig egyáltalán nem kell vele foglalkoznia embernek.
Ez annyira jól sikerült, hogy egyre többen kerestek meg, hogy mutassam meg a „csodaszoftveremet”. Mivel exhibicionista vagyok, megmutattam. Ebből nőtt ki mára az a változat, amit bármilyen webáruházra rá lehet kötni, mindenhol jól működik.  A leginkább emlékezetes mégis az volt, amikor egy vitaminokkal kereskedő webáruházzal kapcsoltuk össze. A szoftver az első időben csak megfigyel és elemez, de az adott áruházban hamar munkába lendült. A számok látványosan javultak. Közben pedig erősen át is rendeződtek, mígnem kb. 2 hónap működés után a cégvezető felhívott és megkért, hogy kapcsoljuk le, mivel több érdeklődő (szám szerint 5 fő) panaszkodott a számára ajánlott termékekkel kapcsolatban. Először nem értettem: mi lehet a gond a vitaminokkal?

Amikor a cégvezetővel közösen átnéztük a rendszert, akkor derült ki, hogy mi is történt. A több száz termékkategória között ott voltak a potencianövelők is. Kiderült, hogy akik panaszkodtak, kivétel nélkül ilyen termékajánlókat is kaptak. A rendszert átnéztük és semmi hibát nem találtunk benne. Az értékesítési mutatók az egekbe szálltak, a forgalom nőtt. Bár az tény, hogy 2 hónap után a teljes bevétel közel 50 százalékát a potencianövelők tették ki, amelyek korábban alig 5-6 százalékot jelentettek.

A cégvezető végül úgy döntött, hogy nem forgalmaz tovább potencianövelőt és a „csodaszoftvert” sem kapcsoltuk vissza. Az 5 panaszos ügyfelet megvizsgálva kiderült, hogy 4-en vásároltak korábban is az áruházban, de mindegyikük különböző típusú terméket vett. Volt viszont egy olyan vitamin, amiből mindannyian vásároltak. Igen. Abból… A szoftver nem véletlenül ajánlotta az újabb fajtákat…

A tanulságot levonva, kifejlesztettünk egy új funkciót, amivel meg lehet mondani a szoftvernek, hogy mi az, amit még akkor se kínáljon, ha nyilvánvaló, hogy megvennék. Például a vitaminboltban a potencianövelőket.