„Megtanultam széttörni azt a mítoszt, hogy egy alkotó ember képtelen struktúrákat építeni és vinni egy bizniszt” – mondja Palya Bea, aki nemcsak énekes, dalszerző, de vállalkozó, menedzser, cégtulajdonos is. „ Az önazonosság a legnagyobb, legfontosabb érték a vállalkozói létben is” – vallja. Neve, dalai, egyéni előadásmódja, a közösséggel való kommunikálása értékhordozó és értékteremtő brand lett. Olyan, aminek nemcsak eszmei értéke van, de vagyonképző elem is egyben.
„Három s van a nevem mellett: singer, songwriter, speaker. Leginkább énekes- dalszerzőnek határozom meg magam, viszont az elmúlt években rengeteg tudást szedtem magamra más területeken is, ami más kifejezési formát kíván. Ezért kezdtem el előadásokat, tréningeket, workshopokat tartani, ez mára majdnem ugyanolyan fontos, mint a zene. Az énekesi szakmámból hoztam egy csomó képességet, ami ebben is szolgál engem: tudok bánni a hangommal, létezni a színpadon, a teret tartani, a figyelmet irányítani.”
Önismeret-önfejlesztés, női szerepek, női vezetővé válás, anyaság, karrier, újrakezdés, és nem utolsó sorban kreativitás témában tart előadásokat, a személyes élményeire, hitelességére alapozva a mondanivalóját. Palya Bea fejében már hónapokkal korábban megszületett a gondolat, hogy szeretné továbbadni mindazt, amit a saját bőrén megtapasztalt, a saját útján megtanult, amikor öt héttel a második kislánya születése után megkereste őt a Citibank, hogy legyen egy női rendezvényük speakere. Azóta nagy cégek hívják előadni, mint a Morgan Stanley vagy az Aegon. legutóbb pedig Barabási Albert László, ismert hálózatkutató felkérésére – akihez sok éves jó barátság fűzi –a hálózatok és a siker összefüggéséről adott elő, vele együtt a CEU-n.
„Az én utam az ösztönösségtől a tudatosság felé megy”
Palya Bea a self made woman-ség élő példája. „Az én utam az ösztönösségtől a tudatosság felé megy. Ha valamit lehet tőlem tanulni, az a kreativitás, és a tűzön-vízen átvivő állhatatosság, amit otthonról hozok. Anyám ambiciózus parasztasszony, mindig azt hallottam tőlem, haladjunk egyről a kettőre” – avat be a sikerének, a vállalkozó kedvének a titkába. Az ötletektől a megvalósulásig tartó folyamathoz szükséges tudatosságot az évek során fejlesztette ki magában. Egy közeli példával élve, „az első terhességem alatt lejegyeztem a Szeretem az ötleteimet című anyagomat a kreativitásról, és nemrég felvettünk belőle egy online kurzust a Webunival közösen. Az anyagban minden példa a dalszerzésről szólt, és rá egy évvel igazi dalszerzővé avanzsáltam a Nő című albumommal. Az a tény, hogy lejegyeztem az ötleteimet, az alkotói folyamatomat, olyan strukturáltságot adott a munkámnak, hogy utána jobban meg tudtam valósítani azt, amit akartam. Nem elég csak tehetségesnek lenni, áldozni kell a mesterség, a munka oltárán.”
„Sokat köszönhetek a cigány gyökereimnek”
Palya Bea a haza zenei szcéna első, nagy népszerűséget elért női dalszerzője, innovátor, új zenei formák és témák teremtője. A dalt a legerősebb üzenetközvetítő formának tartja, hiszen az verbális és zsigeri egyszerre, hat az elmére és hat a lélekre is. Mint meséli, a női dalszerzői lét komoly bátorságpróba elé állította. „ Fel kellett kötnöm a szoknya korcát. A korábbi szerepleosztás szerint az énekesnő legyen vonzó, tudjon jól énekelni. Adamis Annát leszámítva nem voltak itthon nagyobb népszerűséget elért női dalszerzők, és női énekes-dalszerzők is nagyon kevesen, olyanok tehát, akik a saját maguk által írt dalaikat adják elő a színpadon, akik duplán is vásárra vitték a bőrüket. Imádom a férfi dalszerzőinket, de az én munkám férfi és nő párbeszédéért van. Ha ez tényleg egy beszélgetés, akkor mindkét nemnek meg kell szólalnia. Ez a kiegyenlítettség nem volt meg. Ebbe a légüres térbe betörtem a magam lendületével, ez megzavarta az addigi viselkedési kódokat, a formai kánonokat. De ha a kánonokból ha timelapse-ot csinálunk, hangyabolyként alakulnának át egymásba: ami korábban követendő volt, az ma megvetendő, és fordítva. Én ezt valahol tudtam, így hát írtam és énekeltem azt, ami belülről igaznak hangzott, mert nagy volt a tét: a saját növekedésem, a vágyaim beteljesítése, később pedig egy új dal-esztétika és egy, a nemcsak-slágert áhító, hanem a változást elbíró zenehallgató közösség születése. Az első saját lemezemnél vitatkoztak velem, miért rakok rá ennyi szólóéneket, hiszen népzenei lemezen csak egy ilyen van, a többi zenekari kíséretes. Mondtam, hát mert a gyűjtéseken, amikről tanultam, ez van, és azt akarom, hogy a hallgatóim is megtalálják azt a szépséget az egy szál énekben, mint én. Vagy ott volt a francia karrierem indulása: be akartak skatulyázni a cigány zenébe. Sokat köszönhetek a cigány gyökereimnek, a cigányzenei gyűjtéseknek, de az én valódi erőm abban áll, hogy olyan témákról írok dalokat, amelyek addig nem léteztek: a generációs láncba foglalt tudásról, a szülés élményéről, a beavatódásról, a szexualitásról. Az igaz, hogy az innovatív tartalmakhoz etnikus zenei nyelv tartozik, de a kettő – szöveg és zene – együtt adja ki a dal erejét. A mostani zenekarom tagjai ezt nagyon jól értik, érzik. A hangzást a hungarikumnak számító cimbalom határozza meg, a zenészeim pedig világszínvonalon játszanak.”
„Meg kellett tanulnom értékesnek gondolni azt, amit csinálok”
2015-ben az önazonosságra, mint értékre épített hálózatként, a saját ötletek megvalósítására jött létre a Palya Bea Production Kft, amelynek Bea a tulajdonosa, tartalomgyártója, proaktív folyamatok elindítója. A cég tevékenységi körébe tartozik a dalszerzés, a koncertezés, a lemezkiadás, a worskhopok és a tréningek, kommunikációs és marketing tevékenységek. Bea tudását egyre inkább skálázhatóvá szeretnék tenni, ennek egy új ága az online tanítás. Bea első kurzusa a kreativitásról szól, Szeretem az ötleteimet a címmel. A vállalkozói szemlélet, a start up gondolkodás elsajátításához Bea rengeteget beszélgetett és nagyon figyelte az üzleti szférában dolgozó barátai szavait. „Meg kellett tanulnom értékesnek gondolni azt, amit csinálok. Mindig megkérdőjeleztem alapjaiban, hogy elég jó vagyok-e, hogy a dalaim érdekelnek-e bárkit. Sokáig nem értettem a vagyon fogalmát. Cigány gyökerekkel rendelkező parasztlányként azt gondoltam, hogy az utazásaim, a világban látott dolgaim képezik a „vagyonomat”. Meg kellett változtatnom a szemléletmódomat ahhoz, hogy a dalaimra, a CD-imre, mint termékre, a vagyonom részére, szellemi örökségre tekintsek, amit továbbhagyományozok a gyerekeimnek. Időbe tellett, amíg megértettem, az Artisjusban lejelentett több mint 400 dalom, az albumaim, a könyveim, az előadásaim, a videofelvételek, az online tartalmak egy olyan vállalkozásnak a részei, ami szépen egymásra épül, mint egy ház.”
„Kiteljesedtem nőként a válásom óta, az üzleti életben is nőiesebb lettem”
A másik nagy kihívást Bea számára a vezetővé válás jelentette, nőként. Tudatos építkezéssel tanulta ezt meg, céges szervezetfejlesztő folyamatokkal és rengeteg egyéni munkával. Hármas felállásban működik a Palya Bea Production Kft., Szalontai Anna a szakmai menedzser, Szeiberling-Scherer Vera az ügyvezető. „ Más állapot énekesként létezni a színpadon, és más üzletasszonyként terveket gyártani, konkrét pontokat, célokat kitűzni, költségvetést áttekinteni. Sokat változtam az elmúlt másfél évben, megtanultam csapatban gondolkodni, beleállni döntésekbe, tisztán kérni, feladatot delegálni, bízni a társaimban, nem halogatni, összességében széttörni azt a mítoszt, hogy egy alkotó ember képtelen struktúrákat építeni és vinni egy bizniszt. A cégben nők vannak, a legfontosabb alvállalkozóink pedig a zenészek, a zenekar egy férficsapat. Másképp kell vezetni mindkettőt. Óriási lehetőség, hiszen más-más képességeket csiszolhatok a cégben, mint a zenekarban, igaz, a tevékenység is más. Ahogyan a magánéletemben is kiteljesedtem nőként a válásom óta, úgy az üzleti életben is nőiesebb lettem. Korábban cégvezetőként, zenekarvezetőként gyakran férfiasnak éreztem a működésemet: mentem előre, behatolva teremtettem, volt bennem egy szilárdság, mint a karddal csatába induló eltökélt harcosban. És máig nagyon szeretem ezt a minőséget, de most egy kicsit meglágyultam: jobban figyelem a beérkező inputokat, hiszek a kapcsolatépítés erejében, a találkozások inspiráló melegségében, beengedve teremtek. Az önismereti munkámnak köszönhetően pedig jobban bízom a saját erőmben, elképzelek, megtervezek belül dolgokat, és tudom, hogy azok valósággá válnak. Az élet pont jó felkérésekhez, partnerekhez, projektekhez vezet. Ennek egy pár évvel korábbi példája volt a francia filmfelkérés: egy komoly önismereti folyamaton estem át, ami arról szólt, hogy legyen bizalmam, ne akarjak mindent kontrollálni. Egy hónap múlva a semmiből kaptam egy emailt, hogy elvállalnék-e egy fontos női szerepet a Django Reinhardtról szóló francia nagyjátékfilmben. Persze, a két működés – behatolva teremtés, beengedve teremtés – egyszerre érvényes, a kardozó harcos is tovább él bennem, de az tény, hogy ezt a fajta nőies, magnetikus vonzást jobban merem használni a bizniszben is. Ez a megkettőzött erő, ez az újszerű bizalom a cég anyagi növekedésében is érezhető.”
„Egybeénekeltem egy törzset”
A Seed Alapítvány és a Professional Womens Association közös idei pályázatán Bea és cége díjat kapott, mint a leginspirálóbb életpálya-történet. Bea az alkotói és az üzleti működés között megtett útról, a férfi-nő párbeszédről, a versengés helyett az együttműködésen alapuló létezési formáról osztotta meg a gondolatait a pályázat szövegében a tőle megszokott szenvedélyes stílusban. „Egybeénekeltem egy törzset, magamra is úgy tekintek, mint aki egy közösséget szolgál, leginkább azokat, akik jönnek velem ezen az úton: akik szeretnének növekedni, tanulni, változni, akik felelősséget vállalnak magukért, a tetteikért, akik szeretnék a világot egy igazabb, őszintébb hellyé tenni.” Bea önmagán belül is kettős szerepként éli meg a gyors váltásokat, a kőkemény szervezettséget igénylő cégvezetést és a teljes belefeledkezést igénylő alkotómunkát. Nem győzi hangsúlyozni, hogy azokkal tart, akik hajlandóak növekedni üzleti siker, de mindenekelőtt lélektani szinten. Szerinte a kettő együtt jár. A Leginspirálóbb életpálya történet elnevezésű díj hozamaként Palya Bea híre üzletasszonyi körökbe is eljutott, akik közül sokan hallgatják a dalait. Igaz, az Egyenlítő Alapítvánnyal és az alapító Heal Edinával való kapcsolata már jóval korábbi, de büszke rá nagyon, hogy a művész szférából sokáig egyedüliként kapott meghívást e női vezetőket összehívó közösségbe. „Elismerésnek tartom, hogy tagja lehetek az Egyenlítőnek, amely olyan változásokat akar elindítani és támogatni, amelynek eredményeként több női vezető lesz a gazdasági, kulturális, tudományos és a politikai életben. Örülök annak, hogy nem csak énekesnek tekintenek, hanem üzletasszonynak is. A szakmai és a személyes utam során rengeteg segítséget kaptam nőktől, és dicsérem őket, ahol csak tudom. Mégis, emögött van egy másik fontos téma: az őszinte kommunikáció, a valós kapcsolódás. Hiszen végső soron az én munkám – ahogy az alapítványé is – a nemek közti párbeszédet, egymás kölcsönös megértését, a határok tartását és tiszteletét, a saját felelősség vállalását helyezi fókuszba.”
„Nem tágítok attól, hogy pontos, tiszta, éles legyek”
Bea a médiában való jelenlétet sokáig a szakmája nemszeretem ágának tekintette két dalszerzés meg egy próba között. De aztán rájött, hogy ez mennyire fontos és értékes felület. Az Observertől megrendelt egy éves médiafigyelés döbbentette rá arra, hogy a médiában való jelenléte milyen értékes. „A kerekasztal-beszélgetések, interjúk, különböző eseményeken való előadások, megjelenések megsokszorozzák az eléréseket, kinyitnak új gondolkodásmódot, építik tovább a közönséget, közösséget. Nagyon fontos, mit és hogyan mondok, ezért nem tágítok attól, hogy pontos, tiszta, éles legyek. A válásom kapcsán tavaly a legfontosabb üzenetem az volt, hogy a másokra mutogatás helyett, fordítsuk az ujjunkat magunk felé, nézzük meg, hogy mi a mi felelősségünk egy adott helyzetben. Az egész Hazatalálok projekt – a dalok, a panelbeszélgetések, a saját videós tartalmaink, ahol közszereplők beszélnek a válásról – arról szólt, hogy megteremtsünk egy elfogadáson, önvizsgálaton alapuló normális közbeszédet. Közszereplőként nagy felelősség van rajtam, mit hogyan mondok, milyen példát mutatok. Itthon nincs váláskultúra. Egymásra mutogatás és megítélés van. A párkapcsolatok 75 százaléka válással végződik, mégis, sokszor a kudarc, a sikertelenség szavakkal illetjük a jelenséget, megítéljük az elvált embereket. A megítélés távolságtartása helyett a megértés közelsége ad igazán lehetőséget arra, hogy tanuljunk, a saját válásunk utáni egyéni munkából, vagy mások történetéből. Így lesz a népmesei akadályból a mesehős képességeit pallérozó lehetőség. Meghívtak a Failure Night konferenciára, hogy a padlófogós helyzetekről tartsak előadást. Miközben írtam a szöveget éjszaka, a gondolkodásom arra irányult, hogy milyen konkrét képességekkel lettem gazdagabb a válás óta. Sokkal felelősebb lettem pénzügyekben, a munkaelosztásban, a gyerekeimmel való viszonyomban. Úgy álltam fel ebből a nagyon nehéz helyzetből két kiskorú lánnyal, hogy jobb és fényesebb lény lettem. Üzleti téren is sokkal felelősségteljesebb döntéseket hozok.”
Palya Bea a növekedést több dologban látja. Egyrészt a koncertező, énekes-dalszerző munkáját elérhetővé teszi még nagyobb közönség számára, ennek egyik eszköze lesz – a hazai koncertezés és magyar nyelvű dalszerzés mellett – az, hogy a dalai egy részét lefordítja angolra és franciára. Másrészt az előadások, workshopok, tréningek üzletág fejlesztése is szolgálja ezt a növekedést számára: szenvedélyesen mesél arról, hogy mennyire szereti az egyedüli munka kihívását, mennyire imád előadni, tanítani. Az online kurzusok gyártásában pedig azt a lehetőséget látja, hogy a tudása skálázhatóvá válik, szabad, kreatív, termékeny életet él, és ezzel inspirál másokat.
Szentgyörgyi Rita
Palya Bea / 43 /
Kétszeres Artisjus-, Prima-, háromszoros Fonogram- díjas énekes, dalszerző. Hat éves kora óta táncol és énekel. 2003-ban kezdte szóló karrierjét, az azóta megjelent tizennégy szólólemezén követhető nyomon az a folyamat, ahogyan saját életét dalokba gyúrja, zenéjét egy közösség szolgálatába állítja. 2015-ben megalapította önálló vállalkozását, a Palya Bea Production Kft.-t. Elvált, két kislánya van.