Jelenlegi hely

A vezetői felelősségvállalás próbája

Tibor Dávid, a Masterplast Nyrt. alapító elnöke
Tibor Dávid, a Masterplast Nyrt. alapító elnöke
„Néha olyan érzésem volt, hogy a jövőjüket rombolták le pár kockázatos nap alatt, de ez nem zavarta őket”

 

A felelősségvállalás próbája is volt a járvány első időszaka. Érdekes volt megfigyelni, hogy az előre nem kalkulálható vészhelyzetre ki hogyan reagált a vezetők közül. Értek meglepetések!

A nemzetközi cégek több leányvállalatánál elbizonytalanodtak a főnökök. A munkaköri leírásban ilyen helyzetre nem volt szabály, erre nem voltak kiképezve.  Aztán, amikor megjött az ukáz a központból, megnyugodtak, azonnal cselekedtek. Néha olyan érzésem volt, hogy a jövőjüket rombolták le pár kockázatos nap alatt, de ez nem zavarta őket.  Ha kellett, üzletágakat állítottak le, vagy a régi, megbízható partnerek hitelkeretét zárolták. Nem számított, hogy a magyar piacon nem volt akkora a baj, mint a cégközpontban. Ott döntöttek, itt végrehajtottak. Differenciált helyzetértékelésre központilag nem volt mód. Csak ott határoztak másként, ahol a helyi vezető bátor volt, felelősséget vállalt, s ha kellett, eltért a központi direktívától.

Egyszer bennünket is elért az egyenparancs hazai végrehajtója. Már egy évtizede vásároltunk tőle, mindig időben fizettük. Központilag azonban úgy gondolhatták, az építőipar kockázatos ágazat, minden országban azonnal megszüntették az utólag fizetést. A közös múlt, a megbízhatóság semmit nem ért. Az értelmetlen parancs is parancs. Ezen annyira megdöbbentünk, hogy válaszút elé állítottuk a magyar cégvezetőt: vagy visszavonja ezt a méltatlan utasítást, vagy elveszít bennünket. Nagy ügyfelei voltunk, nagy volt a tét. Csak néhány pillanatig hezitált, utána visszaállította a tízéves gyakorlatot.

Március-május között kiderült, ki a valóban jó vezető. Sokan elvéreztek. Könnyű ugyanis prosperáló időszakban bizonyítani a remek irányítói képességeket. Igazán nehéz helyzetben derül ki, ki mire képes, mer-e önállóan dönteni. Mi a külföldi leányvállalatainktól csak azt vártuk, hogy a higiéniai, biztonsági fokozatot emeljék a lehető legmagasabbra. Ehhez biztosítottuk az eszközöket. Ám azt innen nem mondtuk meg, hogy a biztonságos és folyamatos ügyfélkiszolgáláshoz melyik országban mire van szükség. Ezt helyben jobban tudják.

A járvány első szakaszában kimondtuk: akárhogy is lesz, a vállalat nem állhat le, az ügyfelek folyamatos kiszolgálását biztosítani kell. Minden vezető az irodában dolgozott. Nem köteleztünk erre senkit, de mindenki érezte: furán nézne ki, ha a home office biztonságából, emailen, vagy telefonon irányítanánk például a raktári dolgozókat. A vezetői példamutatás felértékelődött ezekben a hónapokban. Nálunk sem volt könnyű a helyzet, de a fizikai jelenléttel világossá vált: a nehéz helyzetben is együtt vagyunk. The show must go on – ahogy a Queen énekli. Igen, az üzletnek mennie kell. Felelősséggel, biztonsággal, együtt.