
Kíváncsi természetem terelt gyermekkorom óta az utazások felé, hogy belelássak a nyüzsgő nagyvilágba, később a tiszta természet számomra szent világába, a kultúrák varázsába és keveredésébe. Leginkább mégis az emberekkel való találkozás vonzott. Jó volt látni életük egy-egy szeletét, hallani, hogy miként vélekednek az élet egyes dolgairól. Kisiskolás koromban világatlaszon aludtam, és földgömbre vágytam a születésnapomon. Tanulmányaim is ebbe az irányba tereltek, de a világot magamnak kellett kinyitnom, nem számíthattam külső segítségre. Külföldi munkák, és hátizsákos utazások sora következett, amelyekre komolyan felkészültem. Így több könyv ismeretével és élményével előzetesen felvértezve vágtam bele a kalandokba a Celebesztől Kuna Yala-ig, Ecuadortól Kambodzsáig.
A családban az egyik visszatérő történet a “röfögött a zsák”, amit sokszor felidézünk. A perui szent völgy egyik kicsi falujából próbáltunk átjutni a másikba. Itt is tömegközlekedést vettünk igénybe, ami akkor éppen egy nagyobb kombi autó volt, ami akkor indult, amikor tele volt. Igazán tele… Már a csomagtartóban ültünk, már csak ott volt, amikor mellénk helyeztek egy zsákot, ami rövidesen röfögni kezdett. Kitört belőlünk a nevetés. Ezt látva, a sofőr kivette mellőlünk a csomagolt malacot, áttette egy kis furgonra, azaz a következő “járatra”.
Mi köze van e történetnek a sikeres cégvezetéshez? Véleményem szerint sokkal több, mint azt elsőre gondolnánk. A folyamatos döntéshozatal, a kreativitás, a találékonyság, a nyitottság fejlesztése, az új helyzetekhez való alkalmazkodás képessége 2020-ban talán még fontosabb, mint valaha volt. Ezen az úton mindezen képességünket fejleszthettük. De legalább ennyire lényeges mások megértése és elfogadása, a tolerancia fejlesztése, közös nevező találása akár lehetetlen helyzetekben is. Lehetetlen helyzet is akadt ott, bőven.
A cég vezetését 8 éve vettem át, egy súlyosan veszteséges, szinte kilátástalan helyzetben. A légitársaságok képviselete a rendkívül nyomott árak miatt önmagában már nem volt eléggé életképes. Azonnal váltani kellett, felismerni, hogy nem lehetünk csak légitársasági képviselet. Nyitnunk kell a turisztikai hivatalok, attrakciók, szállodák, autó bérlő cégek felé, hiszen egy célország és egyéb turisztikai szolgáltatók bemutatása és menedzselése is bevételt hoz. Az új lehetőségek megismertetésével aztán a repülőjegyek is sokkal jobban fogynak. Ezzel a kreatív nyitással, portfólió bővítéssel az első évtől nyereségessé vált a cég. Ráadásul színesebbé, érdekesebbé, vonzóbbá vált a vállalat. Nemcsak a partnereinknek, de saját magunknak is.