Jelenlegi hely

Mi lesz, ha távozik a nélkülözhetetlen ember?

Szederkényi Zsolt, az xFLOWer cégcsoport ügyvezető igazgatója
365 üzleti történet,Szederkényi Zsolt
" A tekintetében nagyon sokszor megláttuk a rémületet, a 'mi lesz ezután?' kilátástalanságát, a félelmet a várható káosztól..."

 

 

Húsz éve foglalkozunk folyamatkezelő szoftverekkel, ezek fejlesztésével, gyakorlati alkalmazásával. Sok éven keresztül szinte csak nagyvállalati ügyfeleink voltak. A munkánk során főleg középvezetőkkel, munkatársakkal találkoztunk, akik a hierarchia alsóbb szintjén voltak, ők közvetítették többé-kevésbé, mit is akar a főnök.  Ebből néha akadtak félreértések, bonyodalmak, de némi többletmunkával, túljutottunk rajta.

Úgy 10 éve kezdődött el a változás. Azt vettük észre, hogy egyre több kis- és középvállalat fordul hozzánk segítségért. Itt már a tulajdonosokkal, ügyvezetőkkel tárgyaltunk, tehát nem volt áttétel, hierarchia, félreértés, szemtől szembe ültünk a megrendelővel. És a tekintetében nagyon sokszor megláttuk a rémületet, a „mi lesz ezután?” kilátástalanságát, a félelmet a várható káosztól. Hogy mitől volt ez? Általában már a beszélgetés első pillanatában kiderült mi fenyegeti potenciális ügyfelünk cégét „katasztrófával”: szinte mindenhol volt egy nagyon fontos munkatárs, a nélkülözhetetlen ember, aki akkor éppen távozóban volt. S ez a nélkülözhetetlen munkatárs kezelte az excel-táblát, ő látta át a cég működési folyamatait, ő tudta, ki mit csinál, miből mennyi anyag van, s mi a következő nagyon fontos megoldandó munka. Ha ő elmegy, káosz lesz – vizionálta a rettenetes kilátásokat a cégvezető.

Azóta sok víz lefolyt a Dunán, de ezek a nélkülözhetetlen munkatársak ma is léteznek. Ezek a cégek már nem kezdők a pályán, talán ők is ugyanúgy húszévesek, mint mi, ám a folyamatkezelést még nem sikerült igazán jól megoldaniuk. Próbálkoztak. Már túljutottak a kockásfüzetes nyilvántartáson, az excel-táblán is, alkalmaznak ingyenes számlázó programot, és vettek már CRM-t (ügyfélkapcsolati kezelő program) is, de a helyzet nem sokat változott: most is volt/van egy nagyon fontos munkatárs, aki érti is az egészet, aki ezt kezelni tudja. Érdekes módon, a vállalatok jó részénél fiatal nő felel a folyamatkezelő programért, az adatok nyilvántartásáért. Már nem excel-guruk, de mindenképpen a főnökök legfőbb támogatói, kisegítői. Igazi bizalmi emberek, tényleg nélkülözhetetlenek. Ráadásul hűségesek is. Ők általában nem mennek el a cégtől, nem hagyják cserben az igazgatót, de van egy pillanat, amikor – ha csak ideiglenesen is, néhány hónapra, évre – távoznak. Akkor, amikor gyermekük születik. 

A főnökök ilyenkor pánikolnak be. A gömbölyödő pocak kényszeríti rá őket, hogy olyan megoldást keressenek, amit ők is értenek, s ami pár hónap alatt megvalósítható. Na, ilyenkor kötnek ki nálunk. És amikor bemutatjuk, milyen egyszerű, átlátható is tud lenni egy vállalati működés nyomon követése, na ilyenkor jön az szikra, majd a megnyugvás. Ilyenkor elhiszik, megértik: van megoldás! És tényleg van.