Jelenlegi hely

Egyszerű, de nagyszerű!

Pavlova Olga, a Detki Keksz volt ügyvezető igazgatója
365 üzleti történet, Pavlova Olga
" Mintha lesajnálóan azt akarták volna mondani, hogy ne már, ennél jobb ötletre nem futotta?! Szegények…"

 

Aki először találkozik a magyar háztartási keksszel, talán csak annyit érzékel, hogy kicsit kemény. Talán keményebb, mint a többi keksz. Ám ha teázni kezd, s a teába mártja a kekszet, rájön, micsoda mennyei érzés lehet a megpuhult, ám egyben maradó kekszet eszegetni. A többi mind szétmállik, beleesik a teába… Pfúj!

Ezt csak azért bocsátottam előre, hogy értsék: az egyszerű, régi termék is nagy érték lehet, ha tudjuk mire jó. A magyar háztartási keksz ilyen: nincs benne tejpor, tojáspor, se felesleges adalékanyagok. Emellett darálva sok egyszerű sütemény alapját jelenti. Nem véletlenül maradt meg a piacon, a rendszerváltás után is.

Az 1983-ban alapított Detki Keksznek a férjem volt az első gyárigazgatója, majd én követtem az 1992-ben kft-vé alakult cég élén. Kicsik voltunk, nem volt külön termékfejlesztőnk, szükség volt az egyéni ötletekre ahhoz, hogy a szokásos termékbemutatókon valami újdonsággal rukkoljunk elő.

Akkor is sokat gondolkodtunk azon, mivel álljunk ki a szakma elé. Valami olyannal, ami ha nem is világújdonság, de versenyre kelhetünk vele a konkurenciával. A férjem állt elő az ötlettel, hogy 1992-ben a darált keksz legyen a mi újdonságunk. Darált keksz? Újdonság? Kicsit sajnáltam, hogy nincs jobb ötletünk, s ezzel kell elmennem a szokásos nagy árubemutatóra, ahol mindenki ott van, aki számít a szakmában. De azt azért beláttam: ezzel a megoldással sok időt takaríthatunk meg a háziasszonyoknak.

Az ilyen bemutatókon mindig nagy az alapzaj. Az előadó előad, a közönség, a szakmabeli gyártók, a kereskedők meg közben egymás között beszélgetnek. Néha olyan hangosan, hogy már-már elnyomják az előadót. Amikor én beszéltem, általában csend lett. Mivel akcentusom van, nehezebb megérteni, mit mondok, ezért fülelni kell. Akkor azonban érzékelhetően más volt a csend. Ez olyan döbbent, hitetlenkedő csend volt. Mintha lesajnálóan azt akarták volna mondani, hogy ne már, ennél jobb ötletre nem futotta?! Szegények…

A piac azonban nem volt ilyen finnyás. Sőt… A kétezres évek elejére ez lett a slágertermékünk, több mint 2 ezer tonnát adtunk el évente. Ez iszonyatos mennyiség! Piacvezetők lettünk darált keksz eladásban! Igen, már ennek is piaca lett. Olyannyira, hogy az egyik multi cég is lemásolta, piacra dobta a saját darált kekszét. Akkor már tudtuk: jó lett volna levédetni a terméket, később megtérült volna… Az elégtétel azonban így is megvan: a piacon általában trendkövetők vagyunk. Darált kekszben viszont minket másoltak!