Néha egészen meglepő üzlet segít egy vállalkozásnak a megerősödésben. Mi a golflabdák röppályájából tanultunk sokat.
Cégünk 1991-ben alakult, 1998-ban még 20 fő alatt volt a létszámunk. Akkor keresett meg bennünket egy dán üzletember, aki addig katonai radarokkal foglalkozott. Megrendelt tőlünk egy radarfejlesztést, melynek célja a golflabdák 3 dimenziós repülési pályájának rögzítése. Mi mikrohullámú áramkörök tervezésével foglalkoztunk, nem igazán értettük, mire jó ez. Azt gondoltuk, a kis műanyag golflabda reptében szanaszét veri vissza a radarjelet, az alapján nehéz lesz pontosan, 3 dimenzióban ábrázolni a röppályát.
De nem akadékoskodtunk, kifejlesztettük a radart. A megrendelő idejött, hogy itt teszteljük az eredményt. Néhány golflabdát elütöttünk, és számítógép képernyőjén követtük az eredményt. Először csak pöttyök jelentek meg, majd némi finomítás után egyre jobban kirajzolódott a pálya. A megrendelőnk rögtön látta, mikor mi történt a labdával, hol pattant vissza egy épület faláról, és milyen erővel ütött a játékos. Elégedett volt. Az mondta, egy ilyen képet visszanézve meg lehet tudni, mikor kellett volna másként, vagy jobban ütnie a játékosnak.
Beindult az üzlet. Az évek során több ezer ilyen radart adtunk el neki. Tisztességes profitot termelt nekünk ez az üzlet, de partnerünk még többet nyert a bolton. Speciális üzleti modellt alakított ki: rendszerben gondolkodva, nem eladta a radart és a számítógépet, hanem bérbe adta. Ennek a felhasználóik is örültek, nem kellett a karbantartással foglalkozni, s ha nem tudták, hogyan kell kezelni, akkor is tanácsot kaptak. Ennek megfizették az árát.
Valamikor, a sok ezredik radar szállítása körül megrendelőnk újabb fejlesztést kért. Megcsináltuk, teszteltük, átadtuk, kifizették. Vártuk, mikor vezetik be, kíváncsiak voltunk az eredményre. Ez azonban egyre késett. Kiderült, csak akkor veti be az új, többet tudó verziót, ha már az első változatot megunják, nem keresik a golfozók. Egyelőre ott még emelkedett a forgalom. Ám hogy készen álljon a fordulópontra, felkészült az újabb változattal. Ennek üzleti pályájáról már nem sokat tudunk. A továbbfejlesztett változat szállítását követően partnerünk saját mikrohullámú céget alapított. Addigra teremtette elő az ehhez a szükséges alaptőkét. Azóta már a baseballnál is létezik ilyen háromdimenziós program. Partnerünk ebben egyeduralkodó lett, árbevétele milliárdokra rúg.
Nem neheztelünk rá ezért a váltásért. Minden korrekten történt. Szükségszerű volt, hogy továbblépjen. Mi az ő golfismereteire alapozva, az ő megrendelésére fejlesztettünk, a know-how az övé volt. Tanultunk tőle, s megértettük: az az üzlet eredményes, amiben mindenki nyer. Ha nekünk jó, az se baj, ha neki még jobb. Az ötlet sokat ér.