Mindenkinek van valami mániája. Egy vállalkozónál ez néha odáig „fajul”, hogy meg is valósítja, üzletet próbál csiholni belőle.
Engem egy időben az ásott kutak tisztítása izgatott, rengeteget javítottam, tisztítottam és fertőtlenítettem ki, de mivel több alkalommal háborús kézigránátokat és aknákat találtam, nem kísértettem tovább a sorsomat. Majd ipari kutak fúrásával, javításával foglalkoztam, 2500 méterig le is vizsgáztam. Ezt is abbahagytam. De nem vagyok biztos abban, hogy ez a szakítás egy életre szól. Jön egy másoknak vállalhatatlan kút, és én azonnal belelkesedek…
Valahogy így jött az életembe az elsüllyedt hajók kimentése is. Véletlenül, hirtelen. Egyszer láttam egy küzdelmes mentést, amit a hajó állapota nagyon megsínylett. Lehetne ezt kíméletesebben is, gondoltam. Búvárokkal, vízügyi szakemberekkel konzultálva, elkezdtük a ballonos emelés fejlesztését. Ezzel nem találtuk fel a spanyolviaszt, hiszen hasonló módszert alkalmaznak például a régészetben, de a vízben, nagy mélységből, nagy súlyoknál ez egészen más. Kompresszorokat, szivattyúkat vásároltunk. Ballonokat készítettünk, speciális eszközöket fejlesztettünk, s most már akár 250 tonnás hajót is fel tudnánk hozni a felszínre. Na, de hol ez a nagy hajó? Kisebbeknél már „gyakorolhattunk”, de látjuk, a vállalkozásnak ez az ágazata csak akkor lesz jövedelmező, ha nagyobbak kimentésére kapunk megbízást.
A teljes képhez tartozik, hogy egy hajó kiemelése nem olcsó mulatság. Előre nem kalkulálható a munka ideje, így a költsége sem. Előfordult már, hogy egyik megbízónk egy napi munkával kalkulált. Kevés volt. Először szivattyúznunk kellett, 7000 liter vizet hoztunk ki percenként, a hajó már 70 centit emelkedett, de a teteje még nem volt kint. Nem fértünk hozzá rendesen, a ballonokat még nem használhattuk. A tulajdonos abbahagyatta velünk a mentést. Más módon kihúzták a hajót. Igaz, közben komoly sérülések keletkeztek rajta. Öreg hajóknál különösen sok a kockázat. Normál működés közben nem jelent gondot, hogy a hegesztéseknél a fedélzet már kissé lyukacsos, ám a vízben az ilyen réseken keresztül azonnal megtelik a hajó… De hagyjuk a részleteket: rengeteg olyan technikai érdekesség van benne, ami izgalmassá teszi ezt a munkát. Csak lenne több ilyen hajó…! Barátaim cukkolnak is néha: miért nem csinálok magamnak munkát? El kell süllyeszteni egy hajót, aztán kiemelni…
Ez így vicces, de egyébként most készül egy vizsgabázis, ahol a búvárokat már a ballonos emelésről is oktatjuk. A gyakorlathoz autót süllyesztünk el. Ez se rossz, de nem az igazi… Én óriáshajó kiemeléséről álmodom, ami több mint 250 tonna, s amihez már komputeres vezérlésre is szükség lenne. Szívesen megcsinálnám! Ez már üzletileg is működne…