A sors hozta úgy, hogy egy félresikerült tárgyalásból a Mastercard hazai képviselőivel egy ígéretes lehetőség kerekedett. Az európai bankkártya szolgáltatások piacvezetőjét egy esetleges reklámkampányunk sikeréről akartuk meggyőzni. Annál jobban meglepett, amikor partnerem arra kérdezett rá, nem volna-e érdemesebb a Viberen belül egy azonnali pénzküldési szolgáltatás bevezetésébe fognunk? Az indián legyen bátor – villant be, és rábólintottam.
Tény, hogy ezeknek a multiknak vannak globális és regionális központjaik, de helyi szinten kisebb képviseletekre van szükségük. Ők pedig jobbára nem új termékek fejlesztésével kísérleteznek. Kellő vállalkozószellemmel, vehemenciával, némi piacismerettel és ennél jelentősebb kapcsolatrendszerrel egy startup is képes (szinte) egyenrangú félként ülni – és meg is maradni – a nagyok asztalánál.
Gyorsan kellett lépnünk. Az első utunk a Viberhez vezetett. A helyzet itt is ugyanaz, mint a Mastercardnál: menő multi, aránylag kicsi, leterhelt regionális állomány. Nekik is tetszett az ötlet. Hamar eljutottunk az üzleti szándék megerősítéséig.
A következő pár héten felváltva egyeztettünk a két nagy céggel. Végül a Viber megbízott egy kísérleti (pilot) projekt lebonyolításával a vagy százmilliós regionális közép-kelet-európai piacon. Egy ilyen pénzügytechnikai szolgáltatás könnyen exportálható, ráadásul viszonylag alacsony a kockázat és a jó összehasonlíthatóság miatt a régió kitűnő terepe a kísérletezésnek. A pilot sikerében a Mastercard is érdekeltté vált: be is szálltak némi fejlesztési finanszírozással és reklámtámogatással, bár egyikük sem lett társtulajdonos. Kezdetben egyedül vágtam bele, de tisztán láttam, hogy lehetőségeimet meghaladó, irgalmatlan pénz kell az új termék bevezetéséhez.
A megfelelő támogatások hátszelével vitorláztam körül a kockázati tőkepiacon. Kikötöttem az egyik jelentős tőkealapnál. Biztonságos révnek bizonyult. Az ötletben látták a fantáziát, lett tőkeerős partner, így a szigorú keretfeltételek mellett is kisebbnek érezhettem a rizikót. Sikeres startot vettünk, a Moneytou fejlesztése beindult.
A következő lépést egy kijevi étteremben tettem meg. Véletlenül (?) egyidejűleg voltam kint az ukrán fővárosban a két nagy cég vezetőivel. A Viber globális vezérigazgatója és a Mastercard közép-európai üzletfejlesztési igazgatójának társaságában, egy vacsoraasztalnál telefonon bemutattam a – késznek távolról sem nevezhető – szolgáltatásunk megbízhatóságát és villámgyors voltát. A „spontán” prezentáció meggyőzően hatott. A Viber vezér személyes támogatásával a hátunk mögött az utolsó akadályok is elhárultak és immár egy éve először Magyarországon, majd Ukrajnában és Romániában is elindult a Moneytou.