Vér Béla: Globálisan működő céget vizionálok

Vér Béla: Globálisan működő céget vizionálok

Nem elég csak úgy kiszaladni, jelen is kell lennünk, ha külföldi üzleteket akarunk – fogalmazza meg Vér Béla, az Appello Kft. alapító ügyvezetője, hogy miért kezdtek el cégeket alapítani külföldön. Egyelőre Közép-Kelet-Európa a terjeszkedési terep, mert „itt sokszor félszavakból is megértjük egymást”, de nem mondtak le Nyugat-Európáról sem.

 

„A válság utáni ébredezés idején, Horvátország egyik legnagyobb bankjánál folytatott megbeszélést követően jöttünk rá arra, hogy nem elég csak úgy kiszaladni, jelen is kell lennünk, ha külföldi üzleteket akarunk!” – kezdjük a beszélgetést Vér Béla ügyvezetővel. A huszonegy éve alapított Appello Banking Software a közép-kelet-európai régió egyik meghatározó szoftver szállítója, amely főleg hitelnyújtási, kockázatkezelési back- és front-end rendszereket fejleszt bankoknak, emellett megoldásokat kínál alapbanki rendszerek és a készpénzgazdálkodás optimalizációja területén is. A cég központja Budapesten van, kirendeltségei működnek Bécsben, Bukarestben és Prágában, Magyarországon pedig Debrecenben és Balatonfüreden.

Nyugat-európai álom

„Van egy nyugat-európai álmunk is. Ezért sokat járunk Londonba, konferenciákra, vásárokra, prezentálni. London a világ FINTECH központja, tanulunk, tájékozódunk, keressük a további terjeszkedési lehetőségeket. Én minden reggel azzal a gondolattal kelek fel, hogyan tudunk növekedni. Globálisan működő céget vizionálok!” – tekint már a jövő felé Vér Béla.

Hogy mikor indultak meg igazán a világ felé? Meglepő módon 2008-ban, a nagy pénzügyi válság idején, amikor a legtöbb cég inkább csak a túlélésre, kvázi „hibernálódásra” rendezkedett be. Az Appellot ketten alapították. Vér Béla kollegája, társa is inkább ezt a stratégiát választotta volna. „Ebben nem értettük egyet, szétváltunk, kivásároltam a máig is barátom, volt üzlettársam tulajdonrészét.”

A továbblépésben segítette a céget egy hazai nagy banki migrációs projekt, takarékos gazdálkodásukból származó tartalékaik, ami pénzügyi alapot nyújtott a 2008-ban hatszáz milliós árbevételű, és negyven főt foglalkoztató cég elrugaszkodásához. „Ez jól sikerült, ma száztizen vagyunk, árbevételünk másfél milliárdra tehető.”

 

Ausztria: az első külföldi cég és az első csalódás

Az első külföldi céget 2011-2012-ben Ausztriában alapították a Sberbank Europe-pal kötött régiós szerződésük támogatására. „Úgy gondoltuk, így könnyebb Ausztriában és a régióban terjeszkedni – nem így történt. Felvettünk egy osztrák értékesítési szakembert – csalódást okozott, elbúcsúztattuk. Ez még egy elvarratlan szál – nem adjuk fel, folytatjuk.”

 Ezután inkább az ismertebb terepekre, a közép-kelet európai országokra irányították értékesítési stratégiájukat. „Ezek az országok, bankok kultúrájukban, történelmükben, felfogásukban közelebb vannak hozzánk. Sokszor félszavakból is megértjük egymást, itt nem voltunk idegenek, hiszen az ottani vezetők sok szép nyarat töltöttek a Balatonnál” – magyarázza Vér Béla.

Ennek során tanulták meg, hogy nem elég egy-két jól sikerült prezentáció egy külföldi pénzintézetnél. Sok minden kell még az üzletkötéshez, aztán pedig minőségi teljesítés, sok-sok munka, majd az üzemeltetés támogatása hosszú távon. „Ez jelenlét nélkül nem megy. Céget kell alapítani, mely az elköteleződést jelenti partnereink felé is. A cégbe pedig négy, más-más típusú ember kell: programozó, elemző, tesztelő, és amit először nem ismertünk fel: egy erős ember az átfogó vezetésre, a folyamatok összefogására, a gazdálkodás kézben tartására. Fontos, hogy ez a vezető értse a cég küldetését, mit miért csinálunk, miből származik a profit.”

 

Bukarest és Prága

A bukaresti cégüket 2015/016-ban alapították. Kezdetben nehéz volt „appellos” arcokat találni, de mára már sikerült. Jelenleg heten dolgoznak a román kirendeltségükben, évvégére a létszámot 10-11 alkalmazottra bővítik. „A csapat nyitott szemmel jár-kel a piacon, már generáltak üzleti lehetőségeket, kapcsolatokat. Hamarosan elérik a költségfedezeti pontot, a közeljövő célja a profitgenerálás!”

Friss alapítású a csehországi leányvállalatuk, melynek üzleti bázisát a legnagyobb cseh bankban elnyert projektjük adta. „A csehek üzleti kultúrájukban, szemléletükben előttünk járnak, közelebb vannak a nyugat-európaiéhoz. Tanulunk is tőlük. Rendkívül precízek, néha viszont túl is komplikálnak dolgokat. A magyarok lazábbak, végül mindkét úton jó eredményt érünk el. A munkaerőhiány még súlyosabb Csehországban, mint itthon. Az ottani szakembereknek több a lehetőségük mind otthon, mind pedig külföldön. Így aztán válogatósabbak is, igényeik rendkívül magasak” – ismerteti az ügyvezető a csehországi helyzetet. Prágában most három főt foglalkoztatnak, elsősorban az üzleti igények egyeztetését végző elemzőket. Hamarosan itt is tíz főre bővítik a csapatot.

A Budapesten kívüli fejlesztési forrásokat kihasználva létesítettek Vér Béláék vidéki irodákat, Debrecenben (öt fő) és Balatonfüreden (nyolc fő), ahol elsősorban programoznak.

A digitális világ, a felhő alapú megoldások egyre nagyobb lehetőséget biztosítanak a távmunkára. „Ez komoly kihívást jelent, elsősorban a projektvezetők felelőssége nő meg jelentős mértékben. Egy-egy projekt tagjai több helyen ülhetnek fizikailag: Budapesten, Bukarestben vagy akár Balatonfüreden. Vezetőjüknek a távolságok áthidalásával minden rezdülésüket érzékelni kell. Ez különösen nehéz a ráfordítások becslésénél, követésénél, mely az informatikai projekteknél amúgy is bonyolultabb, mint más iparágakban” – beszél ezekről a nehézségekről Vér Béla.   „ A virtuális világban is fontos a jelenlét, az együtt dolgozás, megkerülhetetlen a közös gondolkodás, melynek kölcsönhatását a közelség indukálhatja” – teszi hozzá.

 

Szappanopera szereplők nem kellenek

Egy cég minél inkább bővül, minél inkább terjeszkedik az országban és a határokon kívül, annál fontosabb az ezzel összefüggő kulturális kihívások következetes kezelése, folyatja a bővülés tanulságainak számbavételét. „A HR-ünk központi kézben van és az is marad. Folyamatosan „appellos” arcokat keresünk. Hogy milyen ez? Nyitott, jóindulatú, elkötelezett… A ’szappanopera’ szereplőket hamar kidobja magából a cég!”

A vállalatnál az átlag életkor harminc-harmincöt év, vannak kollégáik, akik már tíz-tizenöt éve dolgoznak az Appellonál. „A küszöb két év, aki ezt eléri, az már hosszabb távon velünk marad. Az utóbbi idő divatja – az, hogy valaki egy éven belül vált – számomra nehezen értelmezhető. Furcsa ez akkor, amikor valaki nagy projekten, élenjáró technológiai környezetben, fejlődést biztosító cégnél dolgozhat. De hát meg kell tanulni az egyes generációk közötti rohamosan változó különbségeket is kezelni.” Vér Béla beszél még arról az elvről, melyet egy külföldi üzletembertől tanult: a tengelyeken pozitív irányban motiváltság és tehetség, negatív irányban motiválatlanság és tehetségtelenség mérőszámai helyezkednek el. Az embereket a pozitív zóna felé kell ösztönözni. Akik tartósan a negatív területen tartózkodnak, onnan elmozdíthatatlanok, azok a „to be killed” esetek, azokat minél előbb el kell búcsúztatni, ne terheljék a céget.

Az Apello távlati terveiről így gondolkodik a tulajdonos-ügyvezető: „Elsősorban a CEE tengelyen való terjeszkedést célozzuk rövidtávon, nem feladva nyugat-európai álmunkat. Ahova bemegyünk, ott céget alapítunk, helyi embereket, helyi kapcsolatokkal veszünk fel, erős vezetőkkel. A helyi partnerkapcsolatokban csalódtunk, ezt az irányt egyelőre nem követjük.  Közepes minőséggel nem érdemes elindulni a versenyben. Fontos, hogy a termék, amit kínálunk, az friss technológián alapuljon, könnyen paraméterezhető legyen és lényeges a design is.”

„Van egy vízióm arról, hogyan kell banki software-t fejleszteni, de a végső megoldás mindig a csapattal való közös gondolkodás eredménye.” Vér Béla azt mondja, a mai napig együtt lélegzik a céggel, bizonyos limit felett minden kimenő ajánlatot tüzetesen górcső alá vesz. „Hiszek benne, hogy csak ilyen vezetői, tulajdonosi elkötelezettséggel érhető el az a cél, hogy tíz év múlva a cég nagyságrendjében megduplázódjon, és globális jelenlétre tegyen szert a banki alkalmazások piacán.”

Skonda Mária

 

 

Vér Béla (48)

Az  ApPello Kft. alapítója, tulajdonos ügyvezetője. Informatikai diplomája után a közgazdaságtudományi egyetemen szerzett MBA minősítést 1998-ban. Néhány éves szakmai tapasztalat után 1998-ban megalapította az ApPello Kft-t.

Nős, kilencéves ikergyermekei vannak, egy fiú, s egy lány.

 

Kapcsolódó cikkek: 

Folyamatosan növekedni kell - mondja Bárány László, a Master Good cégcsoport elnöke, amikor azt indokolja, miért is építenek céget Vietnámban.

...

Olvass tovább