Piacfigyelés, háromszázhatvan fokban

Piacfigyelés, háromszázhatvan fokban

Trendi lett a konténer építészet! Nem olcsóbb, mint a hagyományos, de gyorsabb és egyedibb. És már alakulóban van az építész-tervezői háttér is – idéz egy példát Nyemecz Zoltán arra, miért is lett nagy üzlet a konténer. A „konténerőrület” egyik nyertese a magyar Mobilbox, így az ügyvezető azt mondja, az alkatrészek forgalmazására rövidesen webáruházat is indítanak.

Jó üzleti érzéke van Nyemecz Zoltánnak, még az 1990-es évek elején ráérzett arra, hogy lehet valamit kezdeni a konténerekkel. „Akkor még csak ISO szabvány szerinti tengeri konténerek deponálásával foglalkoztunk a MÁV-val közösen Kelenföldön. Ebben az időszakban a nagy hajóstársaságok egyre nagyobb mennyiségű használt, kiselejtezésre szánt konténert kínáltak fel eladásra. Volt kereslet is, mivel ezek az eszközök raktározási célra még tökéletesen megfeleltek. Gyorsan döntöttünk, s elindítottuk a használt tengeri konténerekkel való kereskedést. A felhasználók köre bővült, ami egyre több speciális igényt is generált – legyen a konténeren ablak, legyen szigetelve, rendelkezzen világítással, stb. Ezt az újabb piaci igényt, vagyis az alap konténerek ’testre szabásának’ igényét felismerve léptünk és alapítottuk meg társaimmal a MOBILBOX Kft-t, húsz évvel ezelőtt.”

Szálloda, konténerből
Jól döntöttek, az üzlet azóta még jobban felpörgött. Húsz évvel ezelőtt arra bizonyára senki nem gondolt, hogy például Nyugat-Európában ilyen modulokból építenek kisebb szállodákat, diákszállásokat és vendéglátó egységeket. Divat lett, hogy régi gyárépületekbe design konténert helyeznek el. „Elvétve már magánházak is épülnek” – folytatja az igazgató, mert a „konténer váza szinte örök, a panel bármikor cserélhető.” Vissza is vásárolnak konténereket, melyek meghatározott funkcióra felújítva ismét alkalmasak a használatra.
A társaság maga nem gyárt, hanem saját tervek alapján gyártat konténereket négy európai országban és egy kínai cégnél. A Szigetszentmiklóson létrehozott telephelyen ezeket a konténereket szerelik fel a speciális igényeknek megfelelő belső berendezésekkel, tartozékokkal. Ezek nagyon széles skálát fednek le az irodai felszereléstől a szaniter egységeken át a speciális technikáig, szinte bármivel, amire szükség lehet. Mindezt nagyon gyorsan teszik, mert a konténer gyors megoldást jelent. „Mivel fontos a reakció idő, a speciális tevékenységet, a ’testre szabást’ magunk végezzük.”- hangsúlyozza az ügyvezető. Az európai igényeket a földrajzilag közeli gyártóhelyekről, a tengerentúli megrendeléseket elsősorban a kínai gyárból szolgálják ki. „Ez utóbbi azért lényeges, mert nagy felvevő piacaink közé tartoznak a katasztrófa sújtotta területek, a válság övezetek is. Szállítottunk például iskolát Haitire, ellátó központot Fukushimába. Több hadseregnek is szállítottunk konténereket, speciális kialakítással szállás, szaniter helyiségek, raktárak stb. céljára. Ezt NATO-képes katonai minősítésünk teszi lehetővé.” – magyarázza az ügyvezető. Egyre bővül a felhasználói kör, mert kiderült, konténerek, boxok különböző helyzetekre gyors, rugalmas reagálást jelentenek. Az építőipar hagyományosa nagy vevőjük, az ipar, a rendezvényszervezők, az átépítés alatt lévő iskolák, óvodák is, de már bankfiókokat is rendeztek be több helyen, sorolja az ügyvezető. Bebizonyosodott, hogy akkor versenyképesek, ha a gyártást a szigetszentmiklósi telepükön fejezik be, mert minden megrendelő egy kicsit másként szeretné a standard konténert kialakíttatni.

Jó üzleti érzék
Gyorsan nőtt az üzlet, ám akkor beütött a krach Ráadásul 2008-ban, szinte a Lehmann Brothers összeomlásával egy időben kezdtek bele egy beruházásba a szigetszentmiklósi telepen… A válság azonban lehetőség is volt. 2009 előtt a konténerértékesítés volt a húzóerő a társaságnál. Utána viszont vásárlás helyett inkább bérelni akarták a konténereket az ügyfelek. Alkalmazkodtak, bővítették a bérleti flottát, így jutottak el oda, hogy mára Magyarország piacvezető konténerkölcsönző cége lett a Mobilbox Kft-t.
Jó, ha valakinek van üzleti érzéke, vagy szeme az üzleti lehetőségekre. A 2001. szeptember 11-i terrortámadás után például a tengeri szállítmányozásban használt konténerek lezárására, azaz a plombákra vonatkozó előírások rendkívüli módon megszigorodtak, így az igények robbanásszerűen megnövekedtek. „Ezek egyszer használatos eszközök” – hangsúlyozza Nyemecz Zoltán. „A konténerhez kapcsolódó kiegészítőkkel úgyis foglalkoztunk, úgy gondoltuk, ezek forgalmazása is belefér a tevékenységi körünkbe. Alaposabban megvizsgálva az egyéb plomba felhasználási területeket is, rájöttünk, hogy ez is egy hatalmas piac, csak körül kell nézni”. Sanghajban létre hoztak egy MOBILBOX képviseletet, kiválasztották a megfelelő minőséget. Több helyen gyártatnak, így igen rövid határidővel tudják kielégíteni megbízóik egyedi logós plomba igényeit. Az egyre növekvő megrendelésszámmal az alkatrész üzletág foglalkozik, mely egyébként nem csak a forgalmazott konténereket látja el pótalkatrésszel, hanem a környező országokban működő kisebb konténergyártó cégek alkatrészigényeit is. Az alkatrészek forgalmazásának gyors lebonyolításához egy web áruházat indítanak le rövidesen.
A gyorsaság kulcskérdés ebben az üzletágban, ahogy az volt a múltban is. „Az első leányvállalatunkat 2002-ben Romániában hoztuk létre, bukaresti központtal. Néhány évvel később egy kolozsvári telephellyel bővültünk. Aztán következett 2007-ben Bulgária, 2008-ban Németország. Lengyelországban először egy partneren keresztül jelentünk meg, de hamar kiderült, hogy ezzel nem tudjuk a hatalmas piac lehetőségeit megfelelően kihasználni. 2013–ban váltottunk és mára már 3500 konténerrel öt telephelyen, évi ezer konténeres növekedést produkál az ottani leányvállalatunk. Európában még 2014 óta jelen vannak még Csehországban is és a 2020-ig szóló stratégiai terv további terjeszkedéssel számol, teszi hozzá Nyemecz Zoltán.

A migráns-válság nyertesei
Más a stratégia a tengerentúlon. Ott is jelen vannak, de másként. „Rájöttünk, hogy ilyen távol nem célszerű saját leányvállalatokat létrehozni, így a franchise megoldás mellett döntöttünk. Ezek a cégek tőlünk veszik át a know-how-t és tőlünk szerzik be a konténereket és az alkatrészeket, a dolgozókat is Magyarországon képezzük ki. Piacvezetők vagyunk Argentínában, de jelen vagyunk Új-Zélandon is.”
És ami máshol gond, az itt újabb lehetőség. Politikailag, társadalmilag nagy problémát jelent a migráns válság, de a konténer-szolgáltatásban dolgozó cégeknek nemzetközileg ez nagy forgalmat generál most és az előrejelzések szerint a jövőben is.
„A MOBILBOX cégcsoporton belül Magyarországon folyik a legátfogóbb tevékenyég. Ez a központ, itt születnek a stratégiai döntések, itt fejlesztjük a terméket, itt van az IT központ és a vállalatirányítási rendszert itt fejlesztjük folyamatosan. Magyarországon van a speciális eszközök központi raktára is” – ad rövid áttekintést, majd hozzáteszi: „Magyarországi központú, magyar tulajdonú társaság vagyunk és helyben adózunk. Az elmúlt húsz évben mindig nyereségesek voltunk”.
És milyenek a jövőbeli tervek? – adódik a kérdés. „Én félig mindig a jövőben élek, szinte háromszázhatvan fokban figyelem a piacokat, hogy ha adódik egy lehetőség, azonnal tudjunk reagálni” – jelzi Nyemecz Zoltán, hogy bármikor beüthet egy új üzleti lehetőség. Ők észre fogják venni.
Skonda Mária

Nyemecz Zoltán (57) Felsőfokú tanulmányait a drezdai Hochschule für Verkehrswesen intézményben folytatta, ahol mérnök-közgazdászként végzett. Első munkahelye a GYSEV volt, ahol Raabersped Szállítmányozási Igazgatóságán dolgozott. Utána jött a Raaberfreight Kft, majd 2008-tól a Mobilbox Kft., ahol ügyvezető igazgató.
Nős, két felnőtt ikerlánya van. Hobbija a kertészkedés és a kerékpározás.