Párizsi autófeszt és orosz SUV támadás

Beérett a termés, szüretelnek a gyártók, pontosabban előkészülnek a nagyobb aratásra. Sok premiert a párizsi autó kiállításra időzítettek, néhány gyártó azonban takarékossági okokból meg sem jelent.

A felhozatalt most az aktuális őszi autószalonon lehet megszemlélni: páros év lévén most Párizsban, a páratlanokban majd Frankfurtban. Ennyivel azért nem ússzák meg a gyártók a prezentációt, mert az Autógyártók Nemzetközi Szövetségének (OICA) naptárában ennél több minősített rendezvény van. Az évnyitót minden évben-januárban tartják Detroitban, a legjelentősebb tavaszi seregszemlének Genf ad otthont márciusonként, aztán jön Tokió, Szöul, Peking, Sanghaj, Moszkva, New-York, Las Vegas és még jó néhány.
Van amelyik, egyre jobban felértékelődik, van, amelyik veszít népszerűségéből.
Évtizede még bármilyen négyzetméterárat megfizettek az autómárkák azért, hogy helyet kapjanak a moszkvai Crocus Expón, mert rohamtempóban nőttek az autóeladások, és a multinacionális cégek mindent bedobtak, hogy oroszországi beruházásaikat támogassa a kormány. Az ukrajnai embargó és persze az évek óta zuhanó belső piac miatt szinte kongtak a pavilonok az őszi Moszkvai Motor Show-n.
És nem csak a látogatók voltak kevesebben, hanem a kiállítók is.
Nem véletlenül, hiszen éves szinten idén is 15 százalékkal zuhantak az újautó-eladások. Az AEB adatai szerint 2015-ben 1,6 millió új személyautó kelt el, ez 37 százalékkal és 900 ezer darabbal marad el az előző évtől, decemberben pedig már 45,7 százalékos volt a zuhanás. Az AvtoVAZ a korábbi ínséges időkhöz hasonlóan idén is csökkenti a termelést: október 17-től február 19-ig négynaposak a munkahetek az autógyártó telephelyein.
Így aztán egyáltalán nem meglepő, hogy egyetlen világpremier sem jutott Moszkvának, a standokon csak helyi kereskedők és nem generálimportőrök állították ki készleteiket.
Néhány helyi kreáció jelentett üde színfoltot: a KAMAZ, a Yandex és az állami járműfejlesztő NAMI közös fejlesztése, a villamoshajtású robot minibusz legalább annyira távol áll a sorozatgyártástól, mint a szomszédjukban parkoló tanulmánymodellek. A legnagyobb helyi gyártó, az AvtoVAZ csoport koncepcióiból is látszik, hogy mi a világtrend, amiről egyébként alaposan lekésett a Lada, mely egykor úttörő volt. A Niva 1984 óta van piacon, igaz, azóta már nem ezen a néven, mert a General Motorsszal történ szakítás után az amerikai konszerné maradt a típusjelzés, ezért az oroszok immár 4x4-es jelzéssel forgalmazzák a szinte változatlan formájú terepjárót
A jövőt jelzik a következő Ladák, melyekkel az oroszok betörnének a globálisan is dinamikusan bővülő SUV, vagyis sportterepjáró kategóriába, ám a szovjet időkből maradt hagyományt ápolva jelentős fáziskéséssel. Az X-Code és X-Ray tanulmánymodell sorozatgyártása legkorábban 2018-ban indul, ami azért baj, mert minden újdonság megdobja az eladásokat, igazolja ezt a Vesta. Ám hiába jobb megjelenésű elődeinél, forradalmat nem csinált ez sem és éppen hogy csak egy számjegyűre csökkentette a Lada márka visszaesését.
A moszkvai kiállítás már bezárt, az Oroszországgal szembeni korlátozások nem enyhültek, az autóvilág már a színesebb Párizsra figyel.
A francia fővárosban sem minden rózsás, mert az egyre takarékosabb gyártók évről évre kevesebb premiermodellel jelentkeznek, így nagyon megválogatják, hová menjenek, és hogy az egyre szaporodó rendezvények közül melyiken költsenek euró milliókat. Takarékossági okokból idén nem állít ki Párizsban a Ford, a Volvo, a Mazda, a Bentley, a Rolls-Royce a Lamborghini és az Aston Martin.
Egyértelműen a piac a meghatározó. Nem véletlenül időzítették a legtöbb premiert Párizsra, ahol félszáz újdonság látható a Palais d'Exposition csarnokaiban, ahol több magyar mű is látható.
A Suzuki standján áll a legújabb Ignis és esztergomi S-Cross, az Audinál a TT legújabb és legerősebb változata, de Párizsban van a legújabb A5 Coupé és Sportback, a Q2, Q3, és Q5, természetesen mindegyik Made in Hungary benzinesekkel és dízelekkel. Nem véletlenül, hiszen Győrben működik a világ legnagyobb motorgyára.
A győri motorok megtalálhatók a legtöbb VW konszernhez tartozó modellben, a legújabb Škoda Kodiaq-ban, a Seatokban és jó néhány Porsche sportkocsiban, például a legújabb Panamerában is. Nem csak ezekben, hanem szinte minden kiállított modellben van magyar alkatrész. Az Audi Hungária termeléséhez folyamatosan közelít a szentgotthárdi Opel, melynek benzines és dízelmotorjai a Vauxhall márkájú autókba is bekerülnek. Például a megújult Zafirában és a Karl Rock crossoverben is.
A legnagyobb érdeklődés idén is az extra-vagány és attraktív formájú, valamint korszerű műszaki megoldású autókat övezi. A villamoshajtásúak között ígéretes az Ampera E, melyhez egy töltéssel négyszáz kilométeres hatótávolságot ígér az Opel. Az autó egyébként ikertestvére a General Motors Chevrolet Bolt modelljének és teljesítményével listavezető.
Egy másik kooperáció eredménye a Daimlerhez tartozó Smart ForFour, mely a Zoe villamoshajtását kapta a Renault-Nissan konszerntől. A Mercedes azért nem szakított sportos karakterével, melyet tovább erősít az AMG GTR sportkocsival és a GTC Roadsterrel: előbbit V8 hengeres és 585 lóerős Biturbo hajt. Távolabbi jövőt mutat a Mercedes EQ 2021 tanulmánymodell,
A régi Rio nevet adta új autójának a Kia és teljesen új i30-ast mutatott be a dél-koreai konszern másik márkája, a Hyundai,
Érdekes koncepcióval állt elő a Lexus: a pókháló minta és pókselyem kombinációval minden eddiginél kényelmesebb ülést ígér. A környezetbarát rostokból készült minden helyzetben jól támasztja a gerincoszlopot. A háttámla középpontjából szerteágazó pókháló-szerkezet pont annyira tartja feszesen a testet, amennyire kell, ugyanakkor a szokásosnál több szabad mozgásteret hagy a vezetőnek, aki vállát is könnyebben forgathatja el, így a tolatás is könnyebben, tornázás nélkül megvalósítható.
Bármennyire is komoly a német, japán és dél-koreai demonstráció, a hazaiaknak sem kell szégyenkezniük: a PSA csoport standján parkol az új Peugeot 3008-as és 5008-as, a Citroënnél a friss C3-as, meg C3-as Picasso, és a kiállítás egyik leglátványosabb darabja is fogaskerék jelvényes: a CXPerience már a nem is annyira távoli jövőt, vagyis a villamoshajtást és autonóm autózást jelképezi, a márkához illő avantgarde megoldásokkal.