Hogyan ne legyél százas? – kérdezi Kiss T. Anna az Énmárka című könyvének alcímében. Úgy tűnik, ő tudja a választ… Ősszel az USA-ban jelenteti meg a Google-ről szóló újabb könyvét. Mi ez? Vakmerőség vagy csak egészséges önbizalom, provokáció vagy jó üzleti húzás, egy piacképes könyv vagy valami más? Év végén minden kiderül… „Hol van az megírva, hogy csak a nyugati határon túl lehet külföldön is eladható üzleti könyvet írni?”– kérdez vissza Kiss T. Anna, de láthatóan nem lepte meg a kételkedés. Megszokta már. Általában nem válaszol a tamáskodóknak, most azonban kivételt tesz. Szisztematikusan készül a nagy napra. Addig még jó fél év van hátra. Előtte a Google könyv második részének magyar bemutatója lesz, szeptember 27-én, Budapesten. Ezt még tavaly bejelentette a Tíz a századikon – A Google című könyv itteni prezentálásán. Október 21-e pedig a Google -történet folytatása, az Alphabet - The Google címmel Amerikában megjelenő, angol nyelvű könyv debütálásának napja. A dátumok rögzítve. De addig még sok a teendő. Például a könyv kéziratának kiegészítése az aktualitásokkal. „Többször mondták rám, hogy nem vagyok százas” „Nemcsak egy könyvet viszek az amerikai piacra, hanem saját magamat is, a Kiss T. Anna nevet, brandet, a személyes márkámat. Bizonyos szakmai körökben ismernek már, dolgoztam kint, és az interneten sokat publikáltam e témában. És amilyen hátrány, ugyanolyan előny is lehet, hogy távol vagyok a Szilícium-völgytől, ahol a Google nagy döntései születtek. Azért innen is láthatók a kulisszák mögötti történések, ugyanakkor én mást fedezek fel, mint aki naponta látja a Google belső dolgait.” A könyvet a szerző tényregénynek nevezi, lesz benne sztori, ám sok információ is, ami az olvasót képbe hozza a Google fejlődéstörténetéről. De miért éppen a Google? Talán azért, mert Kiss T. Anna személyes márkaépítőként dolgozik jó ideje. Izgatja, mitől lesz valakiből VALAKI, azaz olyan személyiség, aki többet elér, vagy többet ér, mint más, azonos pozíciójú ember. Énmárka címmel könyvet is írt e témáról – ennek alcíme a Hogyan ne legyél százas? Meggyőződése, hogy egy erős személyes brand már fél siker. „Többször mondták rám, hogy nem vagyok százas. Általában akkor, amikor valami nagy célt tűztem magam elé, s a környezetem azt jósolta,nem fog menni. Megőrültem, ha mégis belevágok. Szinte beleégett ez a mondat a sejtjeimbe. Talán ezért, talán másért, de mindig azokat a céljaimat értem el a legbiztosabban, legmaradandóbban, amelyek elérését körülöttem mindenki lehetetlennek tartotta. Igen, nem vagyok százas, ha csak azok százasak, akik a jól bevált úton haladnak, akik nem szeretnek meglepetést okozni, de meglepetésben részesülni sem. Ilyen szempontból én mindig kilógtam a sorból… Sosem voltam százas” – magyarázza, miért izgatja a személyes márkaépítés. Az a véleménye, hogy mindenki lehet VALAKI, ha akarja, ha mer kockáztatni, ha van bátorsága megismerni önmagát, szembenézni valódi énjével. „Rám csapta az ajtót, elrohant” A márkaépítő könyve sok tapasztalat összegzése, de volt egy olyan eset, ami a végső lökést megadta az íráshoz. „Akadt egy ügyfelem, egy okos, szimpatikus nő, aki nagyon precíz, zárkózott, szigorú volt. Könyvelő. Szerette volna a személyes márkáját felépíteni, kicsit a világnak is jobban megmutatni. Minden fázist előre megtervezett, miután elmondtam, hogyan fogunk haladni. Azt azonban nem garantálhattam, hogy nem lesznek improvizációk, izgalmas ad hoc feladatok, ahhoz igazodva, amit éppen elmondott. Egyik alkalommal ezen kiborult. Azt mondta, nem tud felkészülni, ha kiszámíthatatlan az óra, ha nem tudja előre, mi fog történni. Én erre csak széttártam a kezem: én sem tudom előre, hogy mit fog mondani, honnan kell továbblépnünk. Én csak őt követem. Ideges lett, rám csapta az ajtót, elrohant. A következő alkalommal bocsánatot kért: rájött, nem lehet minden pillanatot előre elrendezni, megtervezni… Személyes fejlődésében, márkaépítésében ezért még nagyobb hangsúlyt fektettünk a váratlan helyzetek kezelésére… Viszont utána azonnal nekiálltam az Énmárka című könyv megírásának. Úgy éreztem, az alapismereteket azonnal le kell írnom, s onnan lehet az ilyen személyes brand-építéseken elindulni” – magyarázta a szerző e könyv megírásának körülményeit. „Még egy módszertant is szeretnék e könyvhöz, amihez azonban talán kellene egy újabb, hasonlóan erőteljes lökés, különben nem szorítok rá időt”. „Larry Page nélkül nincs Google” S miután Kiss T. Annát izgatták az erős személyes brandek, jó pár éve felfigyelt a Google-alapítóra, Larry Page-re. Figyelte mit csinál, miről beszél, hogyan halad a cég felépítésében. Mindent elolvasott róla és a cégről. Megszállottan leste, hogyan fejlődik, erősödik Larry Page személyes márkája. Értette, milyen lehetett az a lebegésszerű állapot, amikor Page és alapítótársa, Sergey Brin, már tudták, hogy milyen keresőmotort fejlesztenek ki, és azt is tudták, hogy ingyenesen fogják adni minden felhasználónak, hogy a tudásszerzésben szegény és gazdag egy platformról indulhasson. Arról azonban gőzük sem volt, hogyan lesz üzlet ebből. Az alapötlet zseniális volt, befektetők tolongtak körülöttük, ám egy idő után a megtérülés kulcskérdéssé vált. A pénzcsap elzáródott, Larry Page makacsságát legyőzve a józan eszére hallgatott, s átengedte vállalata irányítását egy profi menedzsernek. A cégépítés, az üzlet irányítása akkor még idegen terep volt számára. Saját árnyékát is átlépve, ezután üzleti, menedzsment ismereteket tanult, hogy később vissza vehesse az irányítást. „Larry Page nélkül nincs Google. És nemcsak a keresőmotor kifejlesztésére gondolok, hanem arra a személyes brandre, amit ő képvisel” – mondja meggyőződéssel Kiss T. Anna. „Egy ilyen cég, és egy ilyen erős személyiség sok könyvet megér”, utal arra, hogy nem az ő könyve az egyetlen, amely a Google történetét elmesélte, ám a cégkarrier és Larry Page személyiségének összefüggéseit éppen az ő könyve elemzi. „A storytelling az a műfaj, amit nekem találtak ki. Szeretek mesélni, történeteken bemutatni egy-egy személyiséget, vagy éppen üzletet. Meggyőződésem, én másként látom, s írom meg ezt a sztorit, mint mások. ” Narancssárga és tűzpiros És hol tart Kiss T. Anna a saját személyes márkájának építésében? Dolgoznia kell még rajta, vagy kész a „nagy mű”? Ha a külső jegyeket figyeljük, akkor többszöri találkozás után feltűnik az állandó kiegészítő: egy feltűnő narancssárga sál. „Igen, ez az egyik kedvenc színem, de az igazi mégis a tűzpiros. Ilyen vagyok. Magas hőfokon élek, nem szeretem a langyos vizet, a lötyögést. Még az élénksárga is szóba jöhet. Ezek a buddhizmus színei is. Kedvelem a buddhista életfilozófiát, az onnan sugárzó bölcsességet, a megengedő, toleráns szemléletet. A könyvek borítója viszont mindig egyszerű, letisztult. Fehér alapon idáig kék betűvel, amely a tisztaság színe. Az amerikai kiadásnál viszont pirossá változik a szín. Ez az új "google", az Alphabet cég logójának a színe. Ez új időszámítás a Google egykori alapítói számára is, hiszen ugyanez a két ember jegyzi az Alphabet-et is: Larry Page és Sergey Brin.” Kiss T. Anna azt mondja, egy könyvet, vagy egy mosópor eladását ugyanúgy kell felépíteni, mint önmagunkat. Egy ismert márka terméke kelendőbb, mint egy névtelené. Ugyanakkor hozzáteszi:„azért az ember mégis egészen más. Nem ugyanolyan ’termék’, mint egy mosópor. Él, gondolkodik, érzései vannak, percenként más. Tehát sokkal izgalmasabb feladat egy személyes márka kiteljesítésében közreműködni, mint egy mosópor-márkát kialakítani. Ezért is lettem személyes márkaépítő, s nem bolti eladó.” S rögtön kiegészíti: a márkaépítés nem jelenti egy adott személyiség megváltoztatását. Az adott. Neki csak az a dolga, hogy az erős és gyengébb tulajdonságokat felkutatva, az erőseket tegye láthatóbbá, s ha kell, segítsen a gyengék felerősítésében. E munkában nem az övé a főszerep, hanem azé az ügyfélé – bár ő inkább a partner szót szereti használni –, akinek szembe kell néznie önmagával, be kell látnia, milyen is valójában. Ez a legnehezebb. Ő már megbirkózott ezzel a feladattal. Tudja, kicsoda ő valójában. Egy idézet az Énmárka című könyvből: „Ez a lány „nem százas”, mondták rólam sokszor gyerekkoromban is. Ezt a véleményt azóta is megőriztem magamról… Mindig ugyanarra a rugóra járt az agyam: semmit ne csináljak úgy, mint mások. Hogy mindig egyedi legyek, mással nem összetéveszthető. Hogy én ÉN legyek!” Kiss T. Anna a saját személyes márka építését korán elkezdte. Akkor még nem tudta, hogy ez az. Most már tudatosan, szakmai tudással, tapasztalattal felvértezve végzi ezt a munkát. És tanulmányozza az erős énmárkákat. Például Larry Page-ét. Meg másokét is, amelyekből majd újabb könyv is születik, ismét az amerikai piacra. Kiss T. Anna fantáziája szárnyal. A határok nem gátolják ebben. Kocsi Ilona