High-tech kertészetre váltotta a multi világot

High-tech kertészetre váltotta a multi világot

Márkus Zsolt mintegy másfél évtizednyi multis lét után fogott saját vállalkozásba. Amellett, hogy alkalmazottból tulajdonos lett, teljesen új iparágban próbálta ki magát. Négy éve hagyta ott a supply chain szolgáltatásokat kínáló nemzetközi cég európai vezetői posztját, hogy egy paradicsomkülönlegességeket termesztő high-tech kertészetet hozzon létre. Vállalkozását, a Veresi Paradicsom Kft-t az elmúlt két évben beválasztották a világ 100 legjobb paradicsomkertészete közé.

„Multis karrieremben 2013 táján eljutottam arra a pontra, hogy a szakmai pályafutásom következő lépéseként már mindenképpen külföldre kellett volna költöznöm, és nem egy-két évre, hanem hosszú távra. Nem kívántam azonban világpolgárként gyökerek nélkül élni, illetve nem akartam kiszakítani az akkor már iskolás három gyermekemet sem a megszokott környezetükből” – kezd annak fejtegetésébe Márkus Zsolt, hogy 2014-ben miért hagyott fel a mintegy másfél évtizedre visszanyúló multis karrierjével, és kezdett saját vállalkozásba. A supply chain és gyártási készletmenedzsment szolgáltatásokat kínáló Gexpro Services európai üzletágának vezérigazgatójaként ugyan Budapesten volt az irodája, de munkaidejének több mint felét az állandó külföldi utazások tették ki. Már ezt is egyre nehezebben tudta családi életével összeegyeztetni. Karrierjének követező lépcsőfokaként pedig feltehetően az Egyesült Államokba, az Emirátusokba vagy Kínába kellett volna költöznie a családjával.
Amellett, hogy nem szeretett volna külföldön élni, az is szerepet játszott vállakózóvá válásában, hogy eldöntötte: olyan dologgal kíván foglalkozni, „amivel vissza tud adni valamit Magyarországnak”. „Szerintem az ember idős korában majd két dologra gondol vissza, a családjára és arra, hogy mit tett le az asztalra a munkájával. Karrierem elején bejutottam a General Electric vezetőképző programjába, ahol nagyon jó képzést és karrier utat kaptam. Az akkori vezetőképzős társaim közül jelenleg viszont már alig dolgozik valaki Magyarországon, szétszóródtak szerte a világban. Nemzetközi környezetben kaptak képzést, illetve kezdő lökést karrierjükhöz, és ma már külföldön vagy külföldi vállalatnak termelik a profitot. Én nem ezt az utat akartam bejárni” – világít rá karrierváltásának okára.

A multi világ előnye
Arra a kérdésre, hogy megcsömörlött-e a multi világtól, azt válaszolta, különösebb gondja nincs ezzel a közeggel. „Azt tanácsolom a most végzős fiataloknak, hogy próbálják ki magukat egy multinacionális cégnél, szerezzenek nemzetközi tapasztalatot. Ha már elég időt töltöttek kinn, akkor pedig jöjjenek haza, és kezdjenek el vállalkozni vagy itthon folytatni a karrierjüket. Sok üzletágban dolgoztam, ha volt technológiai előnyünk, az idővel eltűnt, ha szabadalmi védettségünk volt, az is egyszer megszűnt, ami viszont mindig versenyelőny maradt, az a jól képzett tehetséges munkaerő. Hogy miként lehet hosszútávon versenyképesnek lenni, azt pedig nemzetközi környezetben egy nagy multi cégnél jól meg lehet tanulni. Ezeknek a vállalatoknak egyszerűen erről, a hatékonyságról és a versenyképességről szól az életük” – mondja.
Egy EU-pályázat adta az ötletet
Miután a karrierváltással kapcsolatos döntés megszületett benne, már csak azt kellett végig gondolnia, hogy milyen vállalkozásba is kezd. „Először is azon töprengtem, hogy mi az a szektor, amelyben hosszú távon tudok stratégiai előnyre szert tenni, és a magyarországi működést nem fenyegetné az alacsony költségű országok gyártási előnye, kínai vagy indiai veszély” – meséli. Végül amiatt esett a kertészeti beruházásra a választása, mert nagy üzleti lehetőséget látott egy olyan, már elnyert uniós pályázat átvételében, amely egy üvegház felépítésére vonatkozott. Emellett úgy gondolta, hogy az élelmiszeripar kevésbé nyitott az említett veszélyekre. A pályázathoz úgy jutott hozzá, hogy megvásárolta a Garden Invest Zsana Kft-t (később ennek a cégnek a neve változott Veresi Paradicsom Kft-re), amelynek az akkori tulajdonosa nem látott esélyt arra, hogy megvalósítsa a cég előző tulajdonosa által bevállalt uniós pályázati beruházást, amire majdnem 200 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyertek el. Miután a projekt befejezésének előírt határidejéig már csak egy év volt hátra, így Márkus Zsoltnak „aprópénzért” sikerült megvennie a céget.

Minden pénzét feltette
„Úgy voltam vele, hogy a multis menedzseri múltammal nekem simán sikerülni fog a projekt befejezése határidőre. Ez így is történt, azonban abba nem gondoltam bele, hogy ez ennyire nehéz feladat lesz. Sokat küzdöttünk a projektet és a pályázatot kísérő bürokratikus feladatokkal, illetve a projekt előfinanszírozása sem ment simán. Lényegében minden pénzemet feltettem a projekt sikeréért” – meséli a beruházás megvalósításáról.
Eredetileg az MKB Bank adott kötelező érvényű hitelajánlatot, ami Magyarországon nagy dolog volt 2014-ben, mivel projektfinanszírozásról volt szó, és nem mérlegalapú finanszírozásról. Éppen a szerződés aláírása előtt kezdődött meg azonban a pénzintézet állami átvétele, ami nagyon lelassította a hitelszerződés megkötését, a hitel folyósítását. Márkus Zsolt viszont időkényszerben volt, hiszen 2014 végéig meg kellett valósítania a beruházást. Emiatt aztán egy svájci befektetési alappal állapodott meg, de pont akkor tört ki a krími válság, majd az európai szankciókra válaszul életbe léptek az európai élelmiszerekre kivetett orosz büntetőintézkedések. A svájciak attól tartottak, hogy az így kialakuló helyzet teljesen feldúlja majd az európai zöldségpiacot, ezért túl kockázatosnak tartották a befektetést, és vis maiorra hivatkozva felbontották az épp csak aláírt szerződést. Végül egy kockázati tőkebefektetővel sikerült megállapodnia a projekt finanszírozásáról.
Az előírt határidőre így végül befejeződhetett a Veresegyházon megvalósított beruházás. Azért itt hozta létre a kertészetet, mert amellett, hogy a település közel van Budapesthez, illetve az M3-as és M0-ás autópályához, lehetőségük volt arra, hogy az 1,7 hektáros üvegházat rácsatlakoztassák az itt lévő termálkút-rendszerre, ami az üvegház környezetbarát fűtését biztosítja.
Az első év még a beruházás megvalósításáról szólt, de 2015-ben már hozzá is kezdhettek a paradicsomkülönlegességek termesztéséhez. Először kettő fajtával kezdtek, aztán négy, most pedig összesen nyolc fajtát termesztenek. Szinte mindegyik esetében a 25 főt foglalkoztató Veresi Paradicsom Kft. az egyetlen magyarországi licenctulajdonos, vagyis ilyen fajtákat máshol Magyarországon nem termesztenek.

Menedzserszűrés paradicsomoknak
A korszerű üvegházban hidrokultúrás technológiát alkalmaznak, méghozzá a holland iskola alapján. Márkus Zsolt Hollandiában tanulmányozta ezt a technológiát, sőt két hónapig tapasztalatszerzés céljából úgynevezett zöldmunkásként is dolgozott helyi kertészetekben. A hidrokultúrás technológia lényegében azt jelenti, hogy a növény egy kókuszpaplanban gyökerezik, amibe egy csöpögtető csövet vezetnek, amelyen keresztül biztosítják a tápanyaggal kevert vizet. A növények tápanyagfelvételét hetente bevizsgáltatják egy osztrák laborral. Ennek alapján döntik el, hogy az adott héten milyen tápanyagkoktélt állítanak össze. „Valójában minden héten menedzserszűrést végzünk el a növényeken, ilyenkor több mint 30 ismérvet mérünk, vizsgálunk, és elemzünk” – meséli. A high-tech növényápolási folyamatok mellett az is jellemzi a Veresi Paradicsom termesztési módszereit, hogy alapvetően a biológiai védelmet használják a kártevőkkel szemben. Ezt azt jelenti, hogy vegyszerek helyett az üvegházban élő ragadozó poloskákra, fürkészdarazsakra bízzák például a molytetűk elpusztítását, és kémiai szereket csak végszükség esetén alkalmaznak.

Cukorfalat, a csúcstermék
A Veresi Paradicsom csúcstermékének a Cukorfalat nevű fajta számít, ami a világ legédesebb paradicsomjai közé tartozik, a cukortartalmat jelölő Brix-értéke 12-es. Összehasonlításul egy hagyományos paradicsom Brix-értéke 3-4 körüli. Ezt a faját igen nehéz termeszteni, Márkus Zsolt kertészete is csak tavaly kapta meg a jogot rá. „A vetőmag licencét csak akkor kapja meg egy kertészet, ha az elég magas színvonalon tud termeszteni. Havonta kell mintát küldenünk Hollandiába, a vetőmag-előállító cég ugyanis folyamatosan ellenőriz minket, hogy elég jól termesztjük-e a fajtát. Ezzel védik a brandjüket” – magyarázza. Vevői auditok is havonta, kéthavonta vannak, amikor az élelmiszerláncok szakemberei helyszíni vizsgálatokat tartanak a kertészetben.
„Ipari méretben termesztünk Michelin-csillagos termékeket, azaz ugyanabból a termelésből kapnak a kereskedelmi láncok, is mint a Michelin-csillagos éttermek” – emeli ki. Szinte az összes hazai élelmiszerláncban megtalálhatók a veresi paradicsomok. A kertészet eleinte 85-90 százalékban külpiacokat látott el, mostanra ez az arány már lecsökkent, mert egyre inkább fókuszálnak a magyar piacra.

A világ Top100 kertészete között
Ami a kertészeti vállalkozás pénzügyi mutatóit illeti, a cég már az első termelési évben is 30 százalékos EBITDA-mutatót ért el. „Nem kezdek olyan üzletbe, amelynek a megtérülése kérdéses, a multi világban egy-egy beruházási döntést 30-40 oldalas jogi, pénzügyi, kereskedelmi, technológiai kockázatelemzés előzött meg” – teszi hozzá. A cég tavaly már 650 millió forintos forgalmat produkált. A pénzügyi sikerek mellett szakmai elismeréseket is be tudott gyűjteni a még csak a negyedik szezonjában lévő kertészet. A vállalkozás ugyanis 2016-ban, illetve 2017-ben is szerepelt a berlini Tomato Inspiration Eventen, ahová a világ legjobb száz paradicsomkertészetét hívják meg, tavaly pedig megválasztották a legjobb hazai agrárvállalkozásnak a kkv-k körében.
Készül a „lámpás” üvegház
Október elejére várható a cég új beruházásának, egy 3 hektáros üvegháznak az átadása, amelyben már mesterséges megvilágítást is kiépítenek. Ezzel a 1,5 milliárd forintos beruházással (amelyhez 500 millió forint uniós támogatást nyertek el) még a téli hónapokban is tudnak majd termeszteni, vagyis egész évben kiszolgálhatják vevőiket. „A magyar piac árérzékeny, de a minőséget megfizetik. Télen pedig főleg megfizetik, amikor csak az agyonvegyszerezett, éretlenül leszedett, egyhetes logisztika után a magyar boltok polcára kerülő import érhető el. Az új beruházással mi leszünk az első üvegházas kertészet Magyarországon, amely az egész évben azonos minőségben tud paradicsomkülönlegességeket termeszteni.”
Ami a Veresi Paradicsommal kapcsolatos jövőbeli terveket illeti, Márkus Zsolt egy oktatási-kutatási központot is létre akar hozni a kertészetében. „Egy demo üvegház felállítását tervezzük, ahol az emberek meg tudják nézni, hogy miként folyik a termesztés. Sokan idegenkednek ugyanis az üvegházas paradicsomtól, mesterségesnek tartják. Pedig a hidrokultúrás termesztés vegyszerterhelés tekintetében tisztább, mint a hagyományos szabadföldi, ráadásul a paradicsom beltartalmi értéke is jobb. Ennek ellenére rengeteg tévhit él az emberek fejében, amit jó lenne eloszlatni” – mondja.

Jövőre kiszállna a napi cégvezetéséből
A kertészet beindítása mellett Márkus Zsoltnak arra is volt energiája, hogy 2015-ben létrehozza másik vállalkozását is, az ipari termékekkel kereskedő Dymex Supply-t. A szinte kizárólag külpiacokat kiszolgáló dunakeszi cég tavalyi forgalma már elérte az 1,4 milliárd forintot.
Azzal kapcsolatban, hogy az alkalmazotti és a vállalkozói lét közül melyik a könnyebb, azt mondja: mindenképpen pozitívum, hogy most már ő osztja be az idejét, de vállalkozóként is keményen kell dolgoznia. „Ugyanúgy korán kelek, keményen dolgozok, mindenkitől a maximumot várom el, és ugyanúgy együtt sírunk-nevetünk” – teszi hozzá.
A két cég vezetése közül ideje nagyobb részét a kertészet viszi el, ugyanis a Dymex menedzsmentje önjáró, elvégzi az operatív feladatokat, és neki csak az üzletfejlesztéssel kell foglalkoznia. Tervei szerint a Veresi Paradicsom napi szintű vezetéséből is kiszáll úgy egy év múlva, jelenleg a cég menedzsmentjének megerősítésén dolgozik. És hogy mi köti majd le energiáit, ha a Veresi Paradicsom is már önjáró módon fog működni? „Olyan típusú ember vagyok, akit idegesít a napi rutin, illetve az, ha nincsenek folyamatosan új kihívások. Most is van több megvalósításra váró üzleti lehetőség, ötlet a fejemben” – válaszolta sejtelmesen.
Tar Gábor

NÉVJEGY
Márkus Zsolt (42)
A Széchenyi István Egyetemen diplomázott, később a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen MBA fokozatot szerzett. Emellett az angliai Cranfieldi Egyetemen is folytatott tanulmányokat. Szakmai karrierjét a GE Lightingnál kezdte az operációs vezetőképző programban, majd 2000 és 2003 között menedzserként a cég munkatársa volt. Ezt követően három éven át a Waberer’s Csoport üzletfejlesztési igazgatója. 2006-tól a Gexpro Services magyarországi ügyvezetőjeként, 2010-től pedig a vállalat európai üzletágának vezérigazgatójaként dolgozott. 2014-ben hagyta maga mögött a multi világot, és hozta létre a paradicsomspecialitásokat termesztő kertészeti cégét. 2015-ben beindította másik vállalkozását is, az ipari termékekkel kereskedő Dymex Supply-t. Nős, három gyermeke van (a legidősebb 14, míg az ikrei 12 évesek). Hobbija a foci, a Nógrád megyei bajnokság II. osztályában szereplő Szendehely igazolt labdarúgója már mintegy húsz éve.

Veresi Paradicsom Kft. Adatok millió forintban
2014 2015 2016 2017
Árbevétel 0 312 400 650

Adózott eredmény -6 14 79 108