Mindent felgyorsít az információs forradalom

Ha akarjuk, ha nem, kommunikációs és információs forradalom kellős közepén élünk. Már vannak olyan iskolák, amelyekben nem is oktatnak kézírást. Egy Guardienben megjelent cikk szerint Finnországban lassan kivezetik a kézírás tanítását az általános iskolából, mert nincs rá szükség. Egyelőre még nem mindenhol, de a kísérlet már elkezdődött. Szerintük vége a romantikus kézírással készített, ifjonti szerelmes levelek írásának és olvasásának is, mert ma már ezeket az üzeneteket is mobil telefonon írják. De ha a gazdálkodó szervezetek oldaláról nézzük az elektronikus információkat, látható, hogy a cégek hírnevének építése a honlapokról lassan átkerül a közösségi médiába. Azok a honlapok, amelyek nem mobilbarátok, nem legördíthetőek, már nem nagyon számíthatnak arra, hogy bárki is elolvassa őket.
Az új, elektronikus technológiák között kiemelkedő szerepe van a közösségi médiának. Több mint 7,3 milliárd ember él a földön, közülük hozzávetőlegesen 2,6 milliárd használ közösségi médiát. Többségük számára ez nem egy eszköz, hanem életmód. A mai egyetemisták közül kevesen lehetnek, akik még emlékeznek arra, hogyan kell felnyalni egy postabélyeget, viszont több embernek van mobiltelefonja, mint amennyinek fogkeféje. És a közösségi médiát nem csak a fiatalok használják. A Twitteren a nagymama és nagypapakorúak populációja nő a leggyorsabban.
A közösségi médiatrendek szakértői kiemelik, hogy óriási üzlet kínálkozik az egyént és az álláslehetőséget összekötő elektronikus rendszerekben. A főleg amerikai gyökerű médiavállalkozások hatalmas összegeket fordítanak azokra a fejlesztésekre, amelyek a munka világához tartoznak, és amelyek elősegítik az üres állás és az álláskereső könnyű és gyors egymásra találását. Az álláskeresésekben vezető portál a LinkedIn, amelynek tábora már eléri a félmilliárd főt és ez a szám folyamatosan nő.
Az elektronikus eszközök robbanásszerű fejlődése gyökeresen megváltoztatta a toborzást is. Még csak közvetítőre sincs szükség. De a LinkedIn mellett már feltűntek a horizonton újabb versenytársak is. A Facebook vadonatúj fejlesztése egy álláskereső oldal felállítása, amely 2017 márciusában debütált az USA-ban és Kanadában, de máshol is bevezetik. Ha ez sikeres lesz, könnyen elveheti az elsőséget a LinkedIntől, hiszen az utóbbi félmilliárdos tábora eltörpül a Facebook 1,86 milliárdot is meghaladó tagsága mellett. A Google is új állásplatform kifejlesztésén dolgozik. A Google for Jobs 2017 júliusában került a piacra az Egyesült Államokban, ezt is kiterjesztik más országokra. A rendszer különlegessége, hogy szinte szinonimaszótárt állít össze a különböző állások megnevezéséből (pl. CFO, pénzügyi igazgató, gazdasági Igazgató stb. angol megfelelői), így ha a felhasználó csak egy megnevezést üt be a rendszerbe, az felajánlja a hasonló nevek alatt megjelenő szabad állásokat is.
Az egyre növekvő executive search iparág munkamódszereit is forradalmasította a közösségi média terjedése. Az USA-ban a fejvadászok és kutatók 94 %-a használja a közösségi médiát. Hazánkban még nincs erre statisztika, de a fenti adattól mi sem lehetünk sokkal messzebb. A vezetőkiválasztó cégek jól felkészült és magasan képzett kutatói napi munkaeszközként dolgoznak az új technológiákkal. A nagy közösségi média cégek őket is piacnak tekintik, így külön többletszolgáltatásokat nyújtó rendszereket dolgoztak ki erre a piacra, amit a fejvadászoknak ajánlanak. A LinkedIn Rectruiter például automatikusan felhívja a potenciális érdeklődők figyelmét a releváns álláslehetőségre, és a fejvadász számára is lehetőséget teremt a gyors és közvetlen kapcsolatfelvételre. A rendszerek napról napra finomodnak, némelyik platform az állás megajánlásával egyidejűleg azt is megmondja, hány percet kell utazni autóval, hogy a potenciális munkahelyet elérjük.
Hogy a fenti tendenciák hogyan folytatódnak, még kevésbé látható. Egy azonban biztos, minden gyorsul körülöttünk. Az írott szövegek egyre tömörebbé válnak, az emberek sokkal inkább a képekből, fotókból, grafikai megoldásokból tájékozódnak. Ez biztosan átgondolásra készteti a jövőben a hasonló cikkek készítőit is.