"Dubaiban meg akarom lepni a világot"

"Dubaiban meg akarom lepni a világot"

A 2020-as dubaji világkiállításra nagy dobással készül Palásti József, a Fornetti alapítója, korábbi tulajdonosa. Akkor lesz 60 éves. Olyan ételekkel akar előrukkolni, ami nemcsak finom, de amellyel „időt is adnak” a fogyasztónak. Az új csapat már összeállt.

Két éve adta el „negyedik gyermekét”, azaz a Fornettit Palásti József. „Igen, elengedtem valamennyi gyermekem, így a Fornetti kezét is. Ha az ember egy pályán kifutja magát, ott már nehéz újítani. Voltak itt még terveim, de már nem akartam újabb tíz évet beletenni ezek megvalósításába. A három gyermekem közül egy sem akarta átvenni tőlem a staféta botot. Ebben szakmában a világ piacát vezető vevő, az Arysta ajánlatot tett és én elfogadtam. Jókor jól döntöttem!” – zárja le a múltat röviden.

Teljes újrakezdés
És most hogyan tovább? „Teljes újrakezdés!” – hangzik a tömör válasz. Harminchat év házasság után újra nősült, meséli és bemutatja a mellette ülő szép ifjú hölgyet. Pár hete volt az esküvőjük. Tizennyolc évet töltött eddigi élete fő művének, a Fornetti felépítésével és most a szakmában is újra kezd. „Biztosan lesz még újabb tizennyolc évem az újabb – természetes és szakmai – gyermekeim felneveléshez” – egészíti ki a számokat.
„A cég eladása után kiutaztam Floridába, béreltem egy gyönyörű házat a csatorna partján. Hamarosan vettem egy szállodát, de gyorsan rájöttem, ez nem az én világom, ehhez én túl impulzív vagyok” – meséli. Túl „nyugdíjasnak” érezte ezt a környezetet, teszi hozzá. „A szállodát és az ottani ingatlan üzletet a kint élő lányomra hagytam. Amerikába már csak az új fejlesztéseimhez szükséges tapasztalatok gyűjtése miatt megyek. Ezenkívül még franchise tanácsadói szolgáltatást is nyújtok az ottaniaknak, mert a kocsmákban kint szinte minden második ember ebben a vállalkozási formában gondolkodik. De hazajöttem. Egész eddigi életemben innovatív voltam – most is tele vagyok új tervekkel, ötletekkel, melyeket itthon akarok megvalósítani.”
„Egy éve már, hogy a hazatértem után vettem egy bezárt élelmiszergyárat. Ott hoztam létre egy olyan fejlesztő labort, ahol fiatal szakemberekkel dolgozunk a ma embere életformájának megfelelő élelmiszeripari termék kifejlesztésén, mely reményeim szerint ismét ’megrázza’ a piacot” – avat be terveibe Palásti József. Az az álma, hogy „egy nagy durranást hozzunk össze a 2020-as dubaji világkiállításra. Ekkor leszek hatvan éves!” – mondja. Mindenki „gasztroforradalomról” ír, bloggol. Ő ezt sokszor szakmai alap nélküli filozofálásnak, „mókusvakító” marketingnek tartja. A marketinget általában is a „legveszélyesebb tömegpusztító” fegyverként aposztrofálja, mellyel sok gagyit eladnak. A táplálkozás különböző elméletei jelentik most a nagy üzletet.

Időt is adna az étellel
„Az igazság az, hogy átalakult az életünk. Mind struktúrájában, mind pedig időbeosztásában, tempójában – így természetszerűen átalakulnak a táplálkozási szokásainak és az ebből eredő igényeink is. A ma emberének a legnagyobb deficitje az idő, és a gyorsulás csak fokozódik. Olyan termékeket kell nyújtani a vevőnek, mellyel egyben időt is adunk” – állapítja meg. „Erre a kihívásra válaszoló termék-palettát rakunk össze csapatommal.” Ezen a területen ár-érték válság van, szögezi le határozottan. „Friss élelmiszerként akarunk kész-és félkész ételeket kínálni. Olyanokat, melyek a normál hűtőszekrényben (nem fagyasztva!) akár 30-45 napig is eltarthatók úgy, hogy minőségüket maradéktalanul megőrzik.” A manapság házhoz szállított ételek két nap múlva kidobhatók – rengeteg élelmiszer megy így a hulladékba. Az igazán jót keresik, ami ma van a piacon, az nem kielégítő. „Egy széles skálát nyújtó, minőségi választékkal az emberek olyan ételkészletet tárolhatnak otthonukban, akár egy-két hetes mennyiségben, mellyel nem csupán napi étkezésüket oldják meg, de még nagy családi, baráti társaság változó ízlésének is meg tudnak felelni ebéd-vacsora kínálattal” – vázolja fel lelkesen vízióját.
„Nem azt keressük, ami valamihez hasonlít, hanem valami újat, egyedülállót akarunk létrehozni!” – jelenti ki. Az Európában már húsz éve létező különböző pasztörizálási technológiákat tanulmányozták, értékelték. Keresik a pasztörizáláson alapuló íz vivő, íz megtartó technológiát. Az ötlet megvalósításához nagyon komoly élelmiszeripari tudás szükséges. Tehát a megvalósításhoz lelkes szakemberek, szakácsok szükségesek. „Nem volt könnyű a mai szakemberhiányban őket megtalálni, de sikerült újra egy jó csapatot összerakni!” – meséli büszkén.

„Előre tisztítom a piacot”
„Már a Fornetti-korszakban a fejemben meglévő ötletekre, eredményekre alapozva mára már úgy harminc százalék körüli készültségi fokot sikerült elérnünk a fejlesztésben. Egy év múlva az első termékekkel is találkozni lehet majd a piacon, 2020-ig van időnk kiértékelni, csiszolni az eredményeket. Dubajban meg akarom lepni a világot!” – jelöli ki határozottan a célt Palásti József. Nem túl hosszú a hátralévő idő. „Akik nem szerettek, azok is mindig elismerték, hogy a sebességem legalább másfélszerese a többiekének!”
Jó élelmiszert csak jó alapanyagból lehet készíteni, szögezi le. Sok pozitív kezdeményezés van ezen a területen a piacon. Szeretnének egyfajta integrátori szerepet játszani, a kis, szakosodott műhelyekkel együtt dolgozni. „A sokat emlegetett gasztroforradalom még csak egy tinédzser kori szerelem fázisában van, az érett felnőttkorba lépéshez még sokat kell tenni” – jellemzi a jelenlegi helyzetet. „Nem a pálya széléről kell adni a tanácsot, hanem be kell menni a pályára játszani! Én most is ezt teszem!” Saját termékei minőségét mindig kritikusan szemlélte, soha nem értékelte azokat kilencvenhat százalékosnál többre. Az értékelése tömören általában így hangzik: „Jó, de…!” „Nem baj, ha finom a készétel” – teszi hozzá némi iróniával. Egy blogger barátját idézve jegyzi meg: „A gyártó felelőssége tanítani a fogyasztót a minőségre. A mi új termékeinkkel ezt célozzuk meg!”
Az új termék neve még nincs meg, de néhány lehetséges nevet már levédetett. „Versenyző vagyok, előre tisztítom a piacot!”
Végezetül: adódik a kérdés, hogy mikor sütött utoljára kenyeret. „Júniusban, egy barátomnak az általam tervezett kemencéjében” – válaszolja. Majd hozzáteszi: „De most minden idők legnagyobb magyar konyháját építem!”
Skonda Mária

Palásti József (58)
A nagykőrösi Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskolában végzett, két évvel később sütőipari mesterlevelet szerzett, ezzel akkor az ország legfiatalabb pékmestere volt. Kunszálláson nyitotta meg első pékségét 1979-ben. Miután beleszeretett a zöldségtermesztésbe, 1981 és 1989 között piacozott, a rendszerváltás után tért vissza a szakmába. A Fornetti Kft.-t 1997-ben alapította fagyasztott sütőipari termékek előállítására és franchise rendszerű értékesítésére. Már az első évben átlépte az országhatárt és külföldön is terjeszkedett. Miután két éve a svájci-ír gyökerű ARYZTA AG tulajdonába került a magyar Fornetti, Palásti József bejelentette, hogy a jövőben külső stratégiai tanácsadóként és márkanagykövetként támogatja az új tulajdonost. Emellett új élelmiszeripari vállalkozása megalapozásán dolgozik. Három felnőtt gyermeke van. Szabadidejében szívesen búvárkodik.