Családi vállalkozásból ötmilliárdos cégcsoport

Családi vállalkozásból ötmilliárdos cégcsoport

 

Kevés kisvállalkozás éli túl a multik diktálta versenyt. A Columbus Klímaértékesítő Kft-nek sikerült: a kis családi vállalkozásból cégcsoport lett és a hazai klímatechnológiai piac meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát. és a magyar piacon kb. minden tizedik eladott klíma tőlük származik.

 

A Columbus Klíma 1994-ben alakult azzal a céllal, hogy megismertessék a magyar piaccal a nyugat-európainál sokkal kedvezőbb ár-érték aránnyal rendelkező, ázsiai gyártású klímákat. A cég mára mintegy száz embernek ad munkát, a létszám közel fele fizikai állomány, több mint 500 partnerrel dolgoznak minden évben. 2019-es árbevételük meghaladta az 5 milliárd forintot.

„Nagy budapesti szállodák építkezésein nőttem fel, mivel édesapám egy épületi szellőzőrendszereket kivitelező vállalatnál dolgozott még a rendszerváltás előtt” – fogalmaz Váradi György ügyvezető. „Műszaki tanulmányaim befejezése után az Egyesült Államokban vállaltam munkát, egy klímák javításával foglalkozó cégnél helyezkedtem el és tanultam ki a szakmát elsőkézből. Miután visszatértem Magyarországra a Graphisoftnál kezdtem dolgozni, üzleti útjaimon pedig felfigyeltem arra, hogy Délkelet-Ázsiában valamiért sokkal olcsóbbak a faliklímák: pontosan az itthoni árak harmadába kerültek, mivel a német importra két kereskedő is rátette a hasznát. A piaci résre még a Magyarországot elérő klímaláz, a 2000-es évek előtt sikerült rátapintanom: 1994-ben testvéremmel belevágtunk a klímanagykereskedelembe és megszületett Magyarország első márkafüggetlen klímanagykere. A Szingapúrból repülővel behozott Funai márkanevű klímákat jobb áron tudtuk értékesíteni, mint a többi cég a nyugatról importált berendezéseket” – fogalmaz.

 A cég neve azért lett Columbus, hogy érzékeltessék: a távoli földrészek összekötésével partnereik számára lehetővé teszik eddig még ismeretlen területek meghódítását.

A karrierváltás sikerült, már az egyik első megrendelésük is nagy projekthez kapcsolódott: ez egy 100-szobás irodaház légtechnikai felszerelése volt, melyet Galletti márkájú klímákkal oldottak meg. A cég fejlődött, a létszám folyamatosan nőtt, ám a gazdasági válság őket sem kerülte el: bevételük a felére esett vissza.

 „Muszáj volt egy túlélési stratégiát kitalálni: ekkor kezdtünk jobban koncentrálni a nagykereskedelmi marketingre. Ez nem volt egyszerű feladat, hiszen mi importőr-disztribútorként nem voltunk közvetlenül kapcsolatban a vevőkkel, csak a viszonteladókkal, amelyek általában kisebb szaküzletek, nekik sok esetben nincs pénzük reklámra. Lehetséges megoldásként elkezdtük központilag is reklámozni az egyes klímamárkákat, de rájöttünk, hogy a szakmai rendezvények is nagyon fontosak. Így indult a Columbus klíma- és vállalkozásfejlesztési konferencia; ahol eleinte marketingképzést nyújtottunk viszonteladóiknak és a szaküzletek közvetlenül is megismerhették a nagy márkák képviselőit.”

 A válságot komolyabb leépítések nélkül élték túl. Ma már évente több mint huszonötezer klímát terítenek itthon, és országos viszonteladói hálózattal rendelkeznek – importőri, képviseleti, nagykereskedelmi és kiskereskedelmi tevékenységet is folytatnak.

 

Váradi György öt olyan tippet osztott meg, melyet minden kkv-nak célszerű betartania a hosszútávú siker érdekében.

 

  1. Kutass folyamatosan új lehetőségek után!

„A ’90-es évek elején sosem gondoltam volna, hogy klímanagykereskedelemmel fogok foglalkozni. Aztán ráeszméltem az alacsony keleti árakra. Összevetettem a pontos árkülönbségeket és szembejött a tátongó piaci rés. Tudtam, hogy lépnem kell. Ezt ajánlom minden vállalkozó társamnak: ha lehetőséget látnak, vagy osszák meg mással, vagy használják ki saját maguk!”

 

  1. Improvizálj és alkalmazkodj!

„2008-ban minket is megtépázott a világválság, de kötelességemnek éreztem, hogy egyben tartsam a csapatot. Azért, hogy 10% alatt tartsam az elbocsájtások mértékét, 2 dolgot kellett megértetni és elfogadtatni a munkatársaimmal:

  • szükség van a csökkentett óraszámú munkavállalásra és arra, hogy mindenhol megfogjuk a költségeket. Fokozottan figyeltünk a villanyok lekapcsolására, a céges utak el lettek halasztva és használt papírlapok hátuljára írtunk. A cég túlélőüzemmódba kapcsolt;
  • az így megfogott pénzt központi marketingre és a partnereink marketing képzésére fordítjuk.

Így sikerült átvészelni ezt az időszakot, majd megindult a növekedés és a kollégáim utólag kárpótolva lettek.”

 

  1. Kommunikálj a munkatársaiddal!

„A koronavírus-járvány miatt nem is lehetne időszerűbb ez a tanács. Minden vezető kommunikál valahogyan, de kevesen fektetnek hangsúlyt a proaktivitásra, a megfelelő hangnemre és arra, hogy mindenki kapjon figyelmet. Mi a pandémia miatt igyekeztünk felkészíteni a dolgozóinkat a home office bevezetésére és tájékoztattuk őket a hivatalos források alapján a helyzetről. Elkerültük a káoszt és a pánikot, az otthonról dolgozókkal pedig napi szinten tartom a kapcsolatot. Elengedhetetlen, hogy a kollégáim számára mindig legyen időm, ha valaki beszélgetni akar, elérhető legyek.”

 

  1. Törődj a vásárlóiddal!

„A válság után lett igazán tiszta számomra, hogy nem szabad megelégedni azzal, hogy jó termékeket adunk jó áron a klímatelepítő partnereinknek. Minden évben konferenciát tartunk, ahova a szakemberek elhozhatják párjukat is és folyamatosan igyekszünk támogatni a kis cégek marketingtevékenységét. Különösen gyors a szervizünk és biztosítjuk, hogy dolgozóink szakmailag felkészültek legyenek. Oktatóvideókat osztunk meg a viszonteladóinkkal és szólunk nekik, ha új trendet észlelünk a láthatáron.”

 

  1. Legyenek érveid!

„Az régen rossz, ha valaki csak a bevételért csinálja – nekem azért kell biztosítani a cég sikerességét és az új lehetőségek kihasználását, hogy megélhetést biztosítsak a dolgozóinknak. Az első napoktól kezdve igyekeztünk arra figyelni, hogy ne csak eladjunk, de adjunk is: a vásárlóknak műszakilag jó és ár-érték arányban kiváló megoldásokat, a dolgozóknak béren felüli juttatásokat, a társadalom rászoruló részének támogatást és saját magunknak a sikerességből és a segítésből fakadó jó érzést.”